Ledelse og læringsudbytte: Tre skoleledelsesformer

Lonni Hall

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

    Abstract

    I 2014 fik Danmark en ny skolereform – en reform, der på mange måder er et resultat af de strømninger, der igennem de sidste årtier er løbet igennem den internationale forskning i skoleledelse - The effective school research. Her har man været optaget af at undersøge, om det er muligt at skabe større læringsudbytte for elever gennem bestemte former for ledelse. Med folkeskolereformens øgede fokus på elevernes læring og læringsudbytte er det derfor oplagt at kaste et blik på de internationale erfaringer, der ligger bag.

    I bogen fremstiller Lonni Hall den internationale forskning i skoleledelse, og ambitionen er at klæde læserne bedre på til at kunne navigere i de vilkår, der er for en dansk skolelederes hverdag. Gennem korte præsentationer af centrale pointer fra forskningen koblet med konkrete indblik i en dansk skoleledelsespraksis, inviteres læserne med til at reflektere over deres egen ledelsesopgave.

    Bogen præsenter tre strategier for ledelse af skolen, som vil kunne genkendes på forskellig måde på en dansk skole:

    · Den instruerende ledelsesform
    · Den tranformative ledelsesform
    · Den distributive ledelsesform.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Antal sider164
    ISBN (Trykt)978-87-593-2221-5
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • folkeskolen

    Citationsformater