Ledet samspil

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

11 Downloads (Pure)

Abstract

Ledet samspil præsenterer icdp og en uddybning af de otte samspilstemaer og de syv sensitiveringsprincipper, og dels principper for, hvordan såvel det pædagogiske personale som konsulenter, ledere og rådgivere kan være vejledere eller guider for andre i deres læreproces. Som vejleder for andres læreprocesser, for eksempel i forbindelse med implementering af læreplaner, står vejlederen/lederen/nøglepersonen i en dobbeltrolle. Man skal vide det, som pædagogen ved, men man skal også selv vide mere. Og så skal man kunne sætte denne ”merviden” i spil – i et samspil – på en måde, så den lærende mødes personligt (følelsesmæssigt), fagligt (kognitivt) og socialt, og så det giver mening for den lærende. Det er artiklens antagelse, at sensitivering i samspil skaber ny værdi for den lærende – og altså dermed innovation. Som vejleder må man derfor kunne guide den lærende i en innovativ proces.
OriginalsprogDansk
TitelUdsatte børn og sprogvurdering i dagtilbud
RedaktørerTorben Næsby
Antal sider23
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2009
Sider141 - 154
ISBN (Trykt)9788792031709
ISBN (Elektronisk)9788792031723
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • udsatte børn

Citationsformater