Abstract
Mange bestræbelser i legeforskningen går ud på at beskrive og forstå leg som fænomen – hvilke funktioner har leg, hvordan kan vi inddele lege ud
fra udviklingstrin set i et antropologisk, kognitivt, motorisk, socialt eller psykologisk perspektiv.
Spørgsmål om legens dynamik, eller hvilke kvaliteter en leg indeholder, eller om noget er en god eller en dårlig leg, har optaget sin del af litteraturen om leg. Svarene på disse spørgsmål fortæller ikke nødvendigvis noget om, hvad leg er, men er dog interessante spørgsmål i forhold til at vurdere eller foretage en evaluering af lege.
Forsøg på at klassificere leg og beskrive, hvad der isoleret set, gør nogle aktiviteter til leg, snarere end til noget andet, kan være en opgave for sig. Spørgsmålet om,
hvad leg er, er først og fremmest et spørgsmål om klassifikation. Der kan trækkes paralleller til det problematiske i spørgsmålet: Hvad er kunst? Afprøv evt. tankegangen i denne artikel efter endt læsning ved at erstatte ordet leg med det ligeså uhåndgribelige begreb kunst eller sundhed. Ud fra et pædagogisk filosofisk perspektiv lægger artiklen op til diskussion af legebegrebet.
fra udviklingstrin set i et antropologisk, kognitivt, motorisk, socialt eller psykologisk perspektiv.
Spørgsmål om legens dynamik, eller hvilke kvaliteter en leg indeholder, eller om noget er en god eller en dårlig leg, har optaget sin del af litteraturen om leg. Svarene på disse spørgsmål fortæller ikke nødvendigvis noget om, hvad leg er, men er dog interessante spørgsmål i forhold til at vurdere eller foretage en evaluering af lege.
Forsøg på at klassificere leg og beskrive, hvad der isoleret set, gør nogle aktiviteter til leg, snarere end til noget andet, kan være en opgave for sig. Spørgsmålet om,
hvad leg er, er først og fremmest et spørgsmål om klassifikation. Der kan trækkes paralleller til det problematiske i spørgsmålet: Hvad er kunst? Afprøv evt. tankegangen i denne artikel efter endt læsning ved at erstatte ordet leg med det ligeså uhåndgribelige begreb kunst eller sundhed. Ud fra et pædagogisk filosofisk perspektiv lægger artiklen op til diskussion af legebegrebet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
Vol/bind | 29 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 20-27 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0105-1237 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2005 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning