Leg i organisationer, ej helt seriøst? En organisationspsykologisk undersøgelse af hvad der er på spil, når leg benyttes som teknologi

Dorte Rudi Andersen, Claus Dam Nielsen, Susanne Thagaard Bjarnason

    Publikation: Kandidat/diplom/masterMasterForskning

    Abstract

    På baggrund af spørgsmålet: "Hvilke organisationspsykologiske processer er på spil i mødet mellem organisation og leg som teknologi, når legen bringes ind for at løse en opgave?", undersøges genstandsfeltet med afsæt i den psykodynamiske systemteori.

    Konklusionen peger på, at dikotomien i legens diskurs medfører, at der risikerer at opstå en form for dobbeltbinding hos medarbejderne, når de sættes til at lege i en organisatorisk kontekst, da de vil blive låst mellem de seriøse og de tilsyneladende useriøse og infantile konnotationer som legens diskurs indebærer.

    Afhandlingen konkluderer at det, for at kunne belyse legens betydning, er afgørende at differentiere de forskellige legekategorier ud fra legens grundlæggende formål. Trods legens potentialer, er der risiko for, at den fremkalder et højt angstniveau hos legedeltagerne, som så vil aktivere sociale forsvarsmekanismer, der vil blokere for legens erfarings- og erkendelsespotentiale.

    Dermed peger afhandlingen på, at legefacilitatorens væsentligste opgave er at skabe balance mellem det rationelle og det irrationelle således, at legens formål ikke påvirkes af uhensigtsmæssige forsvarsmekanismer.
    OriginalsprogDansk
    StatusUdgivet - 14 jun. 2014

    Citationsformater