Leg og det legende i højere uddannelse? En legekvalitetsanalyse af 36 didaktiske designs på lærer- og pædagoguddannelsen.

Helle Marie Skovbjerg, Helle Hovgaard Jørgensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger beskrivelser af didaktiske designs, som undervisere på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark har lavet, som led i deres arbejde med legende tilgange til deres undervisning. Datamaterialet består af 36 beskrivelser af didaktiske designs, hvor undervisere skal overveje mål, intentioner og legekvaliteter i deres planlægning, gennemførelse og evaluering. Analysen viser, at underviserne ofte designer med de samme legekvaliteter, og ofte er disse legekvaliteter dem, som vi forventer. Analysen viser også, at hvis vi arbejder med at tydeliggøre legekvaliteterne, ved at have en fornemmelse for diversitet, så åbner vi op for et større spekter af legekvaliteter. Og tydelighed og diversitet vil også have betydning for, i hvilket omfang, at det faglige er centralt i de didaktiske designs, og hvordan legekvaliteterne også er relevante for det faglige. Artiklens centrale bidrag er at vise, at begrebet om legekvaliteter er en relevant og meningsfuld måde at udvikle legende tilgange til læring og undervisning i højere uddannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning og Forandring
Vol/bind7
Udgave nummer3
ISSN2535-5279
DOI
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Leg
  • Læreruddannelse
  • Læring
  • Pædagoguddannelse
  • design based research
  • didaktiske design
  • legekvaliteter
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Leg
  • Pædagoguddannelse
  • didaktiske designs
  • læreruddannelse
  • læring

Citationsformater