Abstract
Denne artikel undersøger beskrivelser af didaktiske designs, som undervisere på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark har lavet, som led i deres arbejde med legende tilgange til deres undervisning. Datamaterialet består af 36 beskrivelser af didaktiske designs, hvor undervisere skal overveje mål, intentioner og legekvaliteter i deres planlægning, gennemførelse og evaluering. Analysen viser, at underviserne ofte designer med de samme legekvaliteter, og ofte er disse legekvaliteter dem, som vi forventer. Analysen viser også, at hvis vi arbejder med at tydeliggøre legekvaliteterne, ved at have en fornemmelse for diversitet, så åbner vi op for et større spekter af legekvaliteter. Og tydelighed og diversitet vil også have betydning for, i hvilket omfang, at det faglige er centralt i de didaktiske designs, og hvordan legekvaliteterne også er relevante for det faglige. Artiklens centrale bidrag er at vise, at begrebet om legekvaliteter er en relevant og meningsfuld måde at udvikle legende tilgange til læring og undervisning i højere uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning og Forandring |
Vol/bind | 7 |
Udgave nummer | 3 |
ISSN | 2535-5279 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Leg
- Læreruddannelse
- Læring
- Pædagoguddannelse
- design based research
- didaktiske design
- legekvaliteter
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Leg
- Pædagoguddannelse
- didaktiske designs
- læreruddannelse
- læring