Leg og liv i naturen: Louis Jensens firkantede historier som grundlag for økokritisk litteraturlæsning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Louis Jensens firkantede historier er kendt og elsket af mange dansklærere i grundskolen. Siden midten af halvfemserne har de prosalyriske firkanter været at finde i mange læremidler målrettet litteraturundervisningen i indskolingen og på mellemtrinnet. Adskillige elever har således gennem tre årtier læst, fortolket og i egen skrift imiteret de korte karakteristiske tekster. Denne artikel kaster et nyt lys på en allerede kendt genre ved at kombinere Louis Jensens firkantede historier med økokritisk litteraturlæsning. Indledningsvist introduceres begrebet økokritik i relation til børnelitteratur og fortolkning; dernæst fremhæves og fortolkes forholdet mellem natur, kultur og menneske i et udvalg af Louis Jensens historier, og afslutningsvist drøftes deres potentiale i en økokritisk litteraturundervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bind37
Sider (fra-til)18-26
Antal sider9
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 5 maj 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • Louis Jensen
  • børnelitteratur
  • litteraturdidaktik

Citationsformater