Abstract
Kapitlet belyser med udgangspunkt i interviews med personale fra H.C. Andersens Børne- og Unge Hospital i Odense, hvordan leg og legende kommunikation anvendes i hospitalsregi. Der tages udgangspunkt i tre kategorier: normativ leg, medicinsk leg og terapeutisk leg, som i praksis glider ind i hinanden.
Kapitlet giver eksempler på, hvordan hospitaler ved at skabe et fysisk, psykisk og socialt miljø som understøtter, at børn indgår i normativ leg, kan tage et medansvar for at bevare kontakten til det sunde i barnet. Ligeledes gives i kapitlet eksempler på, hvordan brugen af medicinsk leg kan give børn mulighed for at forberede sig på og bearbejde oplevelser i hospitalsregi.
Kapitlet giver eksempler på, hvordan hospitaler ved at skabe et fysisk, psykisk og socialt miljø som understøtter, at børn indgår i normativ leg, kan tage et medansvar for at bevare kontakten til det sunde i barnet. Ligeledes gives i kapitlet eksempler på, hvordan brugen af medicinsk leg kan give børn mulighed for at forberede sig på og bearbejde oplevelser i hospitalsregi.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Legens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg |
Redaktører | Lise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 261-274 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5292-0 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- børn
- børnesygepleje
- leg på hospitaler
- pædiatri
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- børn
- børneafdeling
- leg
- leg på hospital
- medicinsk leg