Abstract
Klip fra indledningen:
Der knyttes meget håb til leg i disse år, og legekoncepter i mange udgaver dukker op inden for pædagogik, uddannelse og offentlig ledelse. Rammesat ustyrlighed og modige deltagelsesformer skal sikre, at vi tænker ud af boksen, legende læring skal sikre, at vi er kreative og motiverede for læring, og kunstnere på besøg i daginstitutionerne skal sikre, at også de små børn får deres
legeinspiration, selvom pædagogerne har for travlt til at lege. Sanserne skal vækkes, stemningen være i top og atmosfæren åben for forandring. Leg er kort sagt blevet et af tidens selvfølgelige og uantastelige plusord, og der er næsten ingen grænser for, hvilke forventninger der knyttes til legen og det legende.
I denne bog undersøger vi, hvordan og hvorfor det i dag er blevet muligt at sige ”leg!” – altså i bydeform. Bogen er en invitation til både begejstring og eftertanke, og det overordnede budskab er, at legen aldrig er uden betydning, og at leg kan sætte mere på spil, end man måske skulle tro. Med bogen undersøger vi således, hvad der er i spil og bliver sat på spil, når børn, undervisere, pædagoger, forskere og ledere skal lege. Vi gør det med et glimt i øjet og i en kærlig kritisk
tone, som vi håber kan invitere til at overveje og diskutere, hvad det egentlig er, legen og ‘det legende’ kan, skal – og gør.
Der knyttes meget håb til leg i disse år, og legekoncepter i mange udgaver dukker op inden for pædagogik, uddannelse og offentlig ledelse. Rammesat ustyrlighed og modige deltagelsesformer skal sikre, at vi tænker ud af boksen, legende læring skal sikre, at vi er kreative og motiverede for læring, og kunstnere på besøg i daginstitutionerne skal sikre, at også de små børn får deres
legeinspiration, selvom pædagogerne har for travlt til at lege. Sanserne skal vækkes, stemningen være i top og atmosfæren åben for forandring. Leg er kort sagt blevet et af tidens selvfølgelige og uantastelige plusord, og der er næsten ingen grænser for, hvilke forventninger der knyttes til legen og det legende.
I denne bog undersøger vi, hvordan og hvorfor det i dag er blevet muligt at sige ”leg!” – altså i bydeform. Bogen er en invitation til både begejstring og eftertanke, og det overordnede budskab er, at legen aldrig er uden betydning, og at leg kan sætte mere på spil, end man måske skulle tro. Med bogen undersøger vi således, hvad der er i spil og bliver sat på spil, når børn, undervisere, pædagoger, forskere og ledere skal lege. Vi gør det med et glimt i øjet og i en kærlig kritisk
tone, som vi håber kan invitere til at overveje og diskutere, hvad det egentlig er, legen og ‘det legende’ kan, skal – og gør.
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| ISBN (Trykt) | 978-87-500-6275-2 |
|---|---|
| Status | Udgivet - feb. 2023 |
| Udgivet eksternt | Ja |