Leg som mellemrumsaktivtet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen handler om, hvordan strukturelle vilkår i form af læreplaner og dokumentationskrav har forandret daginstitutionsrytmen og gjort den børneinitierede leg til en mellemrumsaktivitet. Forskning har vist, hvordan de gamle pædagogiske læreplaner har gjort de pædagoginitierede læringsaktiviteter til favoriseret og prioriteret pædagogisk praksis og gjort andre typer af pædagogisk arbejde upåagtet eller har udgrænset det som ikke-faglighed. Med den reviderede dagtilbudslov skrives leg frem som grundlæggende for alle typer af læringsmiljøer. Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor pædagoger og ledere fra tre daginstitutioner har arbejdet med at implementere dagtilbudslovens intentioner om bl.a. læringsmiljø, leg og børneperspektiv. På baggrund af det empiriske materiale undersøger jeg, hvordan den daginstitutionelle hverdagsrytme producerer pædagogblikke, sociale praksisser og rum. Indledningsvist viser jeg, hvordan børn samarbejder om at skabe rum for den børneinitierede leg og hvilke forhindringer de støder på. På baggrund af en rytmeanalyse og interview med pædagogerne peger jeg på tre udfordringer i forhold til at flytte den børneinitierede leg ud af mellemrummene, hhv. læringsblikket, afbrydelser og den styrende pædagogrolle.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind4/2019
Sider (fra-til)67-79
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater