Abstract
I dette kapitel præsenteres leg som en særlig samspilsform, der handler om at skabe mening, og som derfor er helt central for børn at deltage i og få erfaring med. Kapitlet fremskriver en legeforståelse, hvor leg forstås som de fleste børns foretrukne værensform. Med eksempler fra feltobservationer vises, hvordan børn i leg kan fællesgøre erfaringer, som i bund og grund også er sproglige erfaringer, for så vidt som sprog handler om at udveksle og skabe mening. Kapitlet understøtter således en hermeneutisk-fænomenologisk forståelse for sprog, hvor sprog forstås som et både kropsligt og verbalt udtryk, som børn selv er med til at give betydning, blandt andet i leg. Det diskuteres, hvordan pædagoger kan udvikle og nære et legemiljø, der tager udgangspunkt i den børneinitierede leg og understøtter børns muligheder for at få forskelligartede legeerfaringer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Legens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg |
Redaktører | Lise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen |
Antal sider | 15 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 24 sep. 2019 |
Udgave | 1 |
Sider | 47-61 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 9788750052920 |
Status | Udgivet - 24 sep. 2019 |
Emneord
- leg
- børns perspektiver
- liv
- mening
- relationer
- sprog