TY - RPRT
T1 - Legebaseret pædagogik
T2 - - forskning om pædagoger og pædagogstuderendes deltagelse i børns leg i børnehaven
AU - Næsby, Torben
AU - Okslund, Heidi Bang
AU - Pedersen, Birgitte Skov
AU - Skytte, Karsten Brinkmann
PY - 2021/9
Y1 - 2021/9
N2 - Herhjemme er legen grundlæggende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud. Det betyder, at når legen skal observeres, understøttes, igangsættes eller ledes, skal det pædagogiske personale have professionelle kompetencer til at gøre det. Det kræver pædagogisk legekompetence, og det kræver, at personalet er tæt på børnene og ofte deltager i børnenes leg.Hvis man vil undersøge, hvorvidt og hvordan pædagoger og pædagogstuderendedeltager i børns leg i dagtilbud, kan man nærme sig feltet ved at se på, hvilke processer der foregår under hvilke strukturer eller former, og hvad indholdet og formålet med deltagelsen er. Videre kan man undersøge, hvad leg er, og hvilket udbytte børn har af at lege i de pædagogisk tilrettelagte læringsmiljøer, vi har, i vore dagtilbud. I denne bog fokuseres på, hvilke former for leg der har hvilke didaktiske og pædagogiske kendetegn, og på hvilke måder pædagoger og pædagogstuderende involverer sig i børns leg – eller ikke gør.
AB - Herhjemme er legen grundlæggende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud. Det betyder, at når legen skal observeres, understøttes, igangsættes eller ledes, skal det pædagogiske personale have professionelle kompetencer til at gøre det. Det kræver pædagogisk legekompetence, og det kræver, at personalet er tæt på børnene og ofte deltager i børnenes leg.Hvis man vil undersøge, hvorvidt og hvordan pædagoger og pædagogstuderendedeltager i børns leg i dagtilbud, kan man nærme sig feltet ved at se på, hvilke processer der foregår under hvilke strukturer eller former, og hvad indholdet og formålet med deltagelsen er. Videre kan man undersøge, hvad leg er, og hvilket udbytte børn har af at lege i de pædagogisk tilrettelagte læringsmiljøer, vi har, i vore dagtilbud. I denne bog fokuseres på, hvilke former for leg der har hvilke didaktiske og pædagogiske kendetegn, og på hvilke måder pædagoger og pædagogstuderende involverer sig i børns leg – eller ikke gør.
KW - Børn og unge
KW - Guided play
KW - Leg og læring
KW - Legebaseret læring
KW - Legebaseret pædagogik
KW - Legeformer
KW - Legende læring
KW - Lærerig leg
KW - Samskabende leg
KW - Samskabende læring
KW - playful learning
M3 - Rapport
SN - 9788743034087
BT - Legebaseret pædagogik
PB - Books on Demand GmbH
CY - Hellerup
ER -