Legebaseret pædagogik: - forskning om pædagoger og pædagogstuderendes deltagelse i børns leg i børnehaven

Torben Næsby, Heidi Bang Okslund, Birgitte Skov Pedersen, Karsten Brinkmann Skytte

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

Abstract

Herhjemme er legen grundlæggende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud. Det betyder, at når legen skal observeres, understøttes, igangsættes eller ledes, skal det pædagogiske personale have professionelle kompetencer til at gøre det. Det kræver pædagogisk legekompetence, og det kræver, at personalet er tæt på børnene og ofte deltager i børnenes leg.
Hvis man vil undersøge, hvorvidt og hvordan pædagoger og pædagogstuderende
deltager i børns leg i dagtilbud, kan man nærme sig feltet ved at se på, hvilke processer der foregår under hvilke strukturer eller former, og hvad indholdet og formålet med deltagelsen er. Videre kan man undersøge, hvad leg er, og hvilket udbytte børn har af at lege i de pædagogisk tilrettelagte læringsmiljøer, vi har, i vore dagtilbud.
I denne bog fokuseres på, hvilke former for leg der har hvilke didaktiske og pædagogiske kendetegn, og på hvilke måder pædagoger og pædagogstuderende involverer sig i børns leg – eller ikke gør.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedHellerup
ForlagBooks on Demand GmbH
Antal sider140
ISBN (Trykt)9788743034087
ISBN (Elektronisk)9788743065661
StatusUdgivet - sep. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • Guided play
  • Leg og læring
  • Legebaseret læring
  • Legebaseret pædagogik
  • Legeformer
  • Legende læring
  • Lærerig leg
  • Samskabende leg
  • Samskabende læring
  • playful learning

Citationsformater