Legende dialoger med utopisk tænkning i skole og fritidstilbud

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

Abstract

I denne workshop introducerer Klaus Kofoed-Heller, lektor på pædagoguddannelsen ved Københavns Professionshøjskole, og Kim Holflod, postdoc ved DPU, Aarhus Universitet og adjunkt ved Københavns Professionshøjskole, til dialogisk sprogfilosofi med børn i skole og fritidstilbud i legende og utopiske perspektiver. Begge workshop-holdere udvikler på forskellig vis pædagogik og uddannelse gennem inddragende processer med studerende, pædagoger og børn.
Både legeteori og utopisk tænkning filosoferer over væren, bliven og tilhørsforhold - og hvordan noget kan se ud i nuet og i fremtiden. Med afsæt i forskellige sprogfilosofiske teorier og perspektiver åbner workshoppen op for konkrete og taktile oplevelser med at undre sig legende og spekulere over fremtiden. I det første perspektiv tages deltagerne ind i en sokratisk dialog, hvor verbale relationer er bærende, mens det andet perspektiv danner ramme for en konstruktionsleg om mulige institutioner i fremtiden. Hvordan ser en klub fx ud, hvor der er deltagelsesmuligheder for alle eller hvordan føles en skole styret af børns perspektiver? Workshoppen veksler mellem verbale og symbolske perspektiver på dialog - mellem samtale og æstetisk formsprog - til at undersøge, hvordan verden muligvis kan se ud i fremtiden og hvad det så betyder for samtiden.

Målgruppe: Pædagoger, studerende, undervisere og ledere, der arbejder med børn og inddragelse af børn og voksne i vigtige filosofiske samtaler og processer om udvikling af pædagogik og uddannelse.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2024
StatusUdgivet - 2024
BegivenhedNetværksdagen for Filosofi med Børn 2024 - , Danmark
Varighed: 27 jan. 202427 jan. 2024

Seminar

SeminarNetværksdagen for Filosofi med Børn 2024
Land/OmrådeDanmark
Periode27/01/2427/01/24

Emneord

  • leg

Citationsformater