TY - JOUR
T1 - Legende træning og undervisning i boldspil
AU - Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard
AU - Christensen, Anders Broe Dahl
AU - Bjørndal, Christian Thue
AU - Rossing, Niels Nygaard
PY - 2025/4/30
Y1 - 2025/4/30
N2 - Mange idrætsfællesskaber for børn og unge er i dag domineret af et fokus på at fremme evner og præstationer. Selvom frie legeaktiviteter og mere legende tilgange i idræt rummer mange fordele, er der en del internationale undersøgelser, som har påvist at børn og unge leger mindre og mindre i fritiden og i organiseret idræt. Da trænere og undervisere sjældent er uddannede i at skabe mere legende aktiviteter, er det vigtigt at inspirere og uddanne denne målgruppe, så de kan tage legen med sig på banen. I denne artikel introducerer vi to didaktiske redskaber, som vi har udviklet i forbindelse med forsknings-og udviklingsprojektet ”Lykkeleg”, der kan støtte trænere i skabe legende idrætsaktiviteter. Med inspiration fra Dion Sommer, har vi udviklet et idrætspædagogisk legependul, som støtter trænere og undervisere i overvejelser om hvilken legeformer der kan og skal introduceres, samt hvilken rolle træneren og underviseren kan indtage. Inspireret af Roger Caillois’ fire legekvaliteter har vi designet et didaktisk redskab, legemixerpulten, til at skrue op og ned for legefokus i træning. Med afsæt i modellen kan en simpel dribleøvelse i håndbold blive tilfældigt valgt med en terning før øvelsen (alea), blive til en dyredribling – á la drible som en slange (mimicry), konkurrence-dribling – hvem laver flest forskellige driblinger (agon), eller lave rundtosse-driblinger der gør spillerne svimle (ilinx). Artiklen vil introducere nogle af de oplevede kvaliteter (glæde, samhørighed) som materialet har medført, men også nogle af de barrierer (træneropfattelse, ændret trænerrolle) der opstår når det legende trænermateriale skal bruges i praksis af frivillige trænere.
AB - Mange idrætsfællesskaber for børn og unge er i dag domineret af et fokus på at fremme evner og præstationer. Selvom frie legeaktiviteter og mere legende tilgange i idræt rummer mange fordele, er der en del internationale undersøgelser, som har påvist at børn og unge leger mindre og mindre i fritiden og i organiseret idræt. Da trænere og undervisere sjældent er uddannede i at skabe mere legende aktiviteter, er det vigtigt at inspirere og uddanne denne målgruppe, så de kan tage legen med sig på banen. I denne artikel introducerer vi to didaktiske redskaber, som vi har udviklet i forbindelse med forsknings-og udviklingsprojektet ”Lykkeleg”, der kan støtte trænere i skabe legende idrætsaktiviteter. Med inspiration fra Dion Sommer, har vi udviklet et idrætspædagogisk legependul, som støtter trænere og undervisere i overvejelser om hvilken legeformer der kan og skal introduceres, samt hvilken rolle træneren og underviseren kan indtage. Inspireret af Roger Caillois’ fire legekvaliteter har vi designet et didaktisk redskab, legemixerpulten, til at skrue op og ned for legefokus i træning. Med afsæt i modellen kan en simpel dribleøvelse i håndbold blive tilfældigt valgt med en terning før øvelsen (alea), blive til en dyredribling – á la drible som en slange (mimicry), konkurrence-dribling – hvem laver flest forskellige driblinger (agon), eller lave rundtosse-driblinger der gør spillerne svimle (ilinx). Artiklen vil introducere nogle af de oplevede kvaliteter (glæde, samhørighed) som materialet har medført, men også nogle af de barrierer (træneropfattelse, ændret trænerrolle) der opstår når det legende trænermateriale skal bruges i praksis af frivillige trænere.
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1652-7224
JO - idrottsforum.org
JF - idrottsforum.org
ER -