Legeværksteder i overgangen fra børnehave til skole: børn som medskabere af ’passende' deltagelse

Anette Boye Koch, Ane Bjerre Odgaard, Helle Marie Skovbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Succeskriteriet for en vellykket skolestart er, at alle børn oplever trivsel i skolen og finder motivation for at deltage engageret i skolens aktiviteter. Med afsæt i et empirisk studie af 95 kommende skolebørns og 12 dagtilbudspædagogers deltagelse i fem legeværksteder på den lokale skole viser artiklen, hvordan børn i deres møde med skolens forventninger handler, udveksler og tager del i de rammesatte konstruktionslege – og derigennem aktivt skaber relationer og trivsel. Artiklen argumenterer gennem deltagelsesteori og klassisk antropologisk teori om social udveksling for, at børn kan mødes som aktører og skolestart anskues som en bestyrkende begivenhed. Indsigterne viser nødvendigheden af, at professionelle har blik for børns sociale udvekslings- og deltagelsesstrategier med henblik på at støtte dem i skiftet fra børnehave til skole ud fra en bred forståelse af ’passende’ deltagelse.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftBarn
Vol/bind40
Udgave nummer2
Sider (fra-til)57-70
Antal sider14
ISSN0800-1669
DOI
StatusUdgivet - 26 aug. 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • Leg
  • deltagelse
  • overgang til skole
  • skolestart
  • udveksling

Citationsformater