TY - JOUR
T1 - Legitim langsomhed i Produktionsskolens pædagogiske praksis
AU - Overgaard Larsen, Doris
AU - Nøttrup, Jonna
PY - 2019/12/15
Y1 - 2019/12/15
N2 - Artiklen argumenterer for, at Langsomhed kan være legitim og have en positiv indflydelse på dannelse og læring for unge, når praksis er udformet med en pædagogisk mening. Langsomheden bliver legitim, når Produktionsskolens praksis forstås som et pædagogisk arrangement med tilstrækkelige opfordringsstrukturer. Det vil sige en struktur, der understøttet af lærernes gentagende opfordringer, tilbyder de unge mulighed for deltagelse og mulighed for at øve det, at overkomme vanskeligheder, og at indgå i forpligtende og lærende processer med andre.
AB - Artiklen argumenterer for, at Langsomhed kan være legitim og have en positiv indflydelse på dannelse og læring for unge, når praksis er udformet med en pædagogisk mening. Langsomheden bliver legitim, når Produktionsskolens praksis forstås som et pædagogisk arrangement med tilstrækkelige opfordringsstrukturer. Det vil sige en struktur, der understøttet af lærernes gentagende opfordringer, tilbyder de unge mulighed for deltagelse og mulighed for at øve det, at overkomme vanskeligheder, og at indgå i forpligtende og lærende processer med andre.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - legitim langsomhed
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1398-3717
VL - 22
SP - 71
EP - 81
JO - Tidsskrift for Socialpædagogik
JF - Tidsskrift for Socialpædagogik
IS - 2
ER -