Lektionsstudier som praksissamarbejde

Helen Nyboe, Klaus Rasmussen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Når vi ser på den danske skolekultur og lærernes kultur for teamsamarbejde, forestiller vi os, at der skal nye formaliserede metoder (formater) til at bryde med denne kultur. Lærerne gives via lektionsstudiet en formel ramme til at bryde vaner og forestillinger og begynde at se undervisning som et fælles anliggende, et anliggende hvor elevernes læring af kundskaber og færdigheder er studieobjektet. Vi fokuserer ikke på lærerpersonligheden og relationsarbejdet, men på elevernes læreprocesser og undervisningsaktiviteternes indflydelse på elevernes arbejde og faglige udbytte. Hermed får lærere og lærerstuderende mulighed for at udvikle didaktisk teori sammen og dermed sikre en professionel tilgang til skole og undervisning. Det er visionen, at lektionsstudier skal overgå fra formaliseret metode til at være en kultur, hvor det er naturligt at opfatte undervisning og elevers faglige læreprocesser som professionens fælles opgave.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUnge Paedagoger
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)31-43
    Antal sider23
    ISSN0106-5386
    StatusUdgivet - maj 2015

    Emneord

    • organisationsudvikling
    • innovation
    • uddannelse

    Citationsformater