Abstract
1.0 Anmodningens opbygning Indledningsvis vil jeg i denne anmodning beskrive min uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige baggrund for ansættelse som adjunkt på pædagoguddannelsen i Viborg, VIA University College. Her vil jeg også kort beskrive, hvilke relevante opgaver jeg har haft og har på pædagoguddannelsen, som danner grundlag for denne anmodning. Mine perspektiver på denne lektoranmodning vil første omgang være knyttet an til pædagoguddannelsens professionssigte. Pædagoguddannelsen retter sig mod relativt veldefinerede arbejdsfunktioner i velfærdsstatens institutioner, og der er en forventning om, at dimitterende efter endt uddannelse kan indtræde i disse arbejdsfunktioner. Jeg finder det interessant at undersøge, hvordan dette professionssigte præger pædagoguddannelsen. Mit andet fokuspunkt er pædagoguddannelsens overordnede tankegang om at teori, praktik og sammenspillet mellem disse, skal bidrage til, at den studerende erhverver sig viden, færdigheder og kompetencer til at varetage opgaverne i den pædagogiske profession. Som underviser søger jeg at understøtte pædagogstuderendes betingelser for at skabe transfer mellem teori og praksis. Begge disse perspektiver vil trække tråde gennem hele anmodningen. I afsnittet Pædagogprofessionens historie – set i et samfundsfagligt perspektiv vil jeg meget kortfattet redegøre for uddannelsens professionssigte siden den første egentlige lov om en pædagoguddannelse i 1969 og frem til i dag. Jeg er bevidst om, at pædagogfaget kan anskues med en længere historik, men set ud fra en professionsoptik, mener jeg, at det er relevant at begynde her. Afsnittet leder over i uddannelse til professionsbachelor som pædagog, som tager afsæt i den nuværende Bekendtgørelse om uddannelses til professionsbachelor som pædagog. Mit særlige fokus er naturligvis her faget Individ, institution og samfund(IIS), men også Det tværprofessionelle element, da dette lokalt ses i sammenhæng med IIS samtidig med, at forløbet omkring det Det tværprofessionelle element netop også beskæftiger sig med professionsforståelse. Dog er fokus naturligvis IIS, derfor vil jeg i afsnittet Individ, institution og samfund (IIS) et fag i pædagoguddannelsen, gå lidt tættere på fagets kerne. Tanker om viden og læring er tænkt som grundlag for anmodningens anden del nemlig her, hvor jeg udfolder konkrete undervisningsforløb og didaktiske overvejelser. Jeg anvender Qvortrups indblik i former for viden, fordi disse tilbyder en skelnen mellem vidensformer, som jeg mener, er anvendelig i denne kontekst. Etienne Wengers indsigt i læring i social praksis vil danne afsat for mine senere perspektiver på læring. Udover at være underviser i IIS er jeg tilknyttet praktikvejlederuddannelsen. Derfor vil denne anmodning også bære præg af disse efter & videreuddannelsesaktiviteter. I anmodningens afsluttende afsnit vil jeg forsøge at samle trådene i forhold til pædagoguddannelsens professionsforståelse ligesom som jeg også her vil udrede for mine tanker om pædagoguddannelsens fremtidige muligheder for at understøtte transfer mellem teori og praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Status | Udgivet - 1 jul. 2011 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning