Lektoranmodning: Refleksion over deltagerforudsætninger knyttet til biokemi undervisning, udvikling af farmakologikursus for Dansk Sygeplejeråd samt implementering af simulationsbaseret undervisning

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomLektorbedømmelsesmaterialerFormidling

4 Downloads (Pure)

Abstract

I denne lektoranmodningen reflekteres over undervisning og udvikling ved Sygeplejerske-uddannelsen i Svendborg. Anmodningen er forankret i tre områder:
Det første er i grunduddannelsen, hvor der reflekteres over de studerendes læringsforud-sætninger ved undervisningen i faget Biokemi. Dewey’s perspektiv på læring og refleksion er gennemgående fundament for udviklingen af undervisningen, hvor forskellige didaktiske greb anvendes herunder cooperativ learning, innovation og entreprenørskab og simulationsbaseret undervisning.
Det andet område er knyttet til efter- og videreuddannelsen, hvor der reflekteres over udvikling og afvikling af et farmakologikursus, med færdiguddannede sygeplejersker som målgruppe. Kurset blev udviklet for sygeplejerskernes fagforening, Dansk Sygeplejeråd. På kurset var der fokus på patientsikkerhed, utilsigtede hændelser, fælles medicinkort samt lovgivning indenfor området.
Det tredje område er et lokalt forankret udviklingsprojekt, hvor skolens simulationsrum blev renoveret og simulationsbaseret undervisning blev implementeret. I udviklingsprojektet arbejdes med underviseres kompetenceudvikling i forhold til facilitering og implementering af simulationsbaseret undervisning gennem et aktionslæringsforløb i en mindre gruppe undervisere ansat ved Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg. Kompetenceudviklingsforløbet førte til at alle undervisere på Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg deltog i et instruktørkursus udbudt af CAMES.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 1 feb. 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater