Abstract
Artiklen afdækker et spændingsfelt mellem en tilsidesættelse af børnenes forudsætninger i et forskudt assimilatorisk perspektiv og en ureflekteret brug af modersmål og kultur - set som essentialistiske værdier - som to forhold, der på hver sin måde udgør en trussel mod børnenes udvikling. Den første position overser børnenes forudsætninger, den anden position kan føre til en fastlåsning af etniske minoritetsbørn i stereotype, stivnede og længst forandrede forhold. Den danske tradition for at tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger er en af de vigtigste metoder i denne sammenhæng for at udvikle et interkulturelt perspektiv, men det skal gøres på en refleksiv måde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Interkulturel pædagogik : Flere sprog - problem eller ressource? |
Redaktører | Christian Horst |
Antal sider | 20 |
Forlag | Kroghs Forlag |
Publikationsdato | 2003 |
ISBN (Trykt) | 87-624-0830-5 |
Status | Udgivet - 2003 |
Emneord
- undervisning
- multikulturel undervisning
- tosprogede elever
- pædagogik