Abstract
Denne artikel undersøger en gruppe børnehavebørns skabende aktiviteter med genbrugsmaterialer. Aktiviteterne fandt sted i regi af det kulturministerielle initiativ Tidlig Kulturstart, og udover de deltagende børn var børnenes pædagoger og en kunstner deltagere i processen. På baggrund af videoobservation, og gennem en case-baseret interaktionsanalyse, peger artiklen på, hvordan børn og ting i aktiviteterne udveksler handlekraft med hinanden, og hvordan denne udveksling af handlekraft sammenfiltres med kunstneriske, pædagogiske og institutionelle rammesætninger. Med afsæt i en kombination af sociokulturelle og nymaterialistiske teoriperspektiver udvikler artiklen begreberne materialeopslugthed og realiseringsopslugthed for at belyse de udvekslingsformer, som er til stede i det empiriske materiale. På denne baggrund peges der på en let forskydning af en grundlæggende skelnen mellem proces og produkt i børns skabende processer, hvilket muliggør en udpegning af udviklingsmuligheder for kvalificeringen af børns møder med kunst og kultur i dagtilbud.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur |
Vol/bind | 38 |
Udgave nummer | 65 |
Sider (fra-til) | 11-24 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0907-6581 |
Status | Udgivet - 25 nov. 2022 |
Emneord
- Æstetik, design og medier
- Børn og unge
- dagtilbud
- kreative processer