Abstract
Professionsuddannelser er praksisnære uddannelser, der skal give relevante kompetencer til at virke i en kompleks praksis og forholde sig analytisk og systematisk til praktiske problemstillinger i en profession. Samspillet mellem teori og praksis er derfor centralt i disse uddannelser. ”Teori og praksis i professionsdidaktik, en bog om refleksiv praksislæring” er et bud på en moderne professionsdidaktik, som har fokus på dette, og som først og fremmest sætter refleksion i centrum af sådanne læreprocesser, og hvis forståelse af teori-praksis relationen er dialektisk .
Hensigten med bogen er at give introduktion til og argumenter for vigtigheden af at praktisere RPL i professionsuddannelserne, da der derved gives mulighed for at bygge bro mellem teori og praksis, hvilket ses som professionsuddannelsernes store udfordring. I Refleksiv praksislæring(RPL) bør den faglige kvalificerede refleksion være i fokus i undervisningen. Refleksion ses om bindeled mellem teori og praksis. Bevidst fokus på refleksion ses som nøglen til læring og udvikling af kvalificeret professionel handling, til udvikling af dømmekraft og professionel identitet. I bogen argumenteres der endvidere for, at RPL bidrager til de studerendes dannelsesproces og til øget motivation og ansvar for egen læring. Didaktikken hviler på ældre teorier om erfaringsbaseret læring med rødder fra bl.a. Dewey, Schøn og Kolb. Tre begreber er i den sammenhæng vigtige: oplevelse, tænkning og handling. Praksislæring defineres med henvisning til Horn(2020) som ”refleksion over praksis med teoretiske analyser og praktiske synteser” ( p. 149).
Hensigten med bogen er at give introduktion til og argumenter for vigtigheden af at praktisere RPL i professionsuddannelserne, da der derved gives mulighed for at bygge bro mellem teori og praksis, hvilket ses som professionsuddannelsernes store udfordring. I Refleksiv praksislæring(RPL) bør den faglige kvalificerede refleksion være i fokus i undervisningen. Refleksion ses om bindeled mellem teori og praksis. Bevidst fokus på refleksion ses som nøglen til læring og udvikling af kvalificeret professionel handling, til udvikling af dømmekraft og professionel identitet. I bogen argumenteres der endvidere for, at RPL bidrager til de studerendes dannelsesproces og til øget motivation og ansvar for egen læring. Didaktikken hviler på ældre teorier om erfaringsbaseret læring med rødder fra bl.a. Dewey, Schøn og Kolb. Tre begreber er i den sammenhæng vigtige: oplevelse, tænkning og handling. Praksislæring defineres med henvisning til Horn(2020) som ”refleksion over praksis med teoretiske analyser og praktiske synteser” ( p. 149).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 35 |
Sider (fra-til) | 110-114 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- professionsdidaktik
- refleksion
- teori og praksis