Abstract
En undersøgelse af en literacy-handling i en erhvervsuddannelse. Under en teoretisk ramme influeret af diskursforståelser på linje med Gee og Hetmar, og med et lingvistisk udgangspunkt i Hallidays social-semiotiske, system-funktionelle lingvistik, SFL, og den deraf afledte genreteori, som Martin og Rose beskriver den, samt med en literacyforståelse i tråd med Barton og Hamilton, undersøges en literacysituation forstået som literacyhandlinger og tekster. Literacyhandlinger forstås i domæner, og ses i en skolsk kontekst hvori indgår specialiserede domæner og hverdagsdomænet. Undersøgelsen viser, at underviseren i den specifikke literacyhandling benytter sig af genren Personal Recount for at skabe en kontaktzone mellem de specialiserede domæner og hverdagsdomænet i et skolsk domæne. På den måde trækkes elevernes erfaringer ind i undervisningen. Teksterne benyttet i literacyhandlingen er præget af det specialiserede domæne og karakteriseres som specialiserede og konkrete.
Bidragets oversatte titel | Literacy i erhvervsuddannelserne: Hvordan påvirkes frafald af literacy? |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Publikationsdato | 2012 |
Antal sider | 6 |
Status | Udgivet - 2012 |
Begivenhed | Investigating 21st century literacies: Literacy Research Association Annual Conference - Sheraton San Diego Hotel and Marina, San Diego, USA Varighed: 28 nov. 2012 → 1 dec. 2012 Konferencens nummer: 62 |
Konference
Konference | Investigating 21st century literacies |
---|---|
Nummer | 62 |
Lokation | Sheraton San Diego Hotel and Marina |
Land/Område | USA |
By | San Diego |
Periode | 28/11/12 → 01/12/12 |
Emneord
- didaktik
- undervisning
- uddannelse