Literacy i erhvervsuddannelserne: Hvordan påvirkes frafald af literacy?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

En undersøgelse af en literacy-handling i en erhvervsuddannelse. Under en teoretisk ramme influeret af diskursforståelser på linje med Gee og Hetmar, og med et lingvistisk udgangspunkt i Hallidays social-semiotiske, system-funktionelle lingvistik, SFL, og den deraf afledte genreteori, som Martin og Rose beskriver den, samt med en literacyforståelse i tråd med Barton og Hamilton, undersøges en literacysituation forstået som literacyhandlinger og tekster. Literacyhandlinger forstås i domæner, og ses i en skolsk kontekst hvori indgår specialiserede domæner og hverdagsdomænet. Undersøgelsen viser, at underviseren i den specifikke literacyhandling benytter sig af genren Personal Recount for at skabe en kontaktzone mellem de specialiserede domæner og hverdagsdomænet i et skolsk domæne. På den måde trækkes elevernes erfaringer ind i undervisningen. Teksterne benyttet i literacyhandlingen er præget af det specialiserede domæne og karakteriseres som specialiserede og konkrete.
Bidragets oversatte titelLiteracy i erhvervsuddannelserne: Hvordan påvirkes frafald af literacy?
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato2012
Antal sider6
StatusUdgivet - 2012
BegivenhedInvestigating 21st century literacies: Literacy Research Association Annual Conference - Sheraton San Diego Hotel and Marina, San Diego, USA
Varighed: 28 nov. 20121 dec. 2012
Konferencens nummer: 62

Konference

KonferenceInvestigating 21st century literacies
Nummer62
LokationSheraton San Diego Hotel and Marina
LandUSA
BySan Diego
Periode28/11/1201/12/12

Emneord

  • uddannelse
  • undervisning
  • didaktik

Citationsformater