Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse

Kirsten Friis (Redaktør), Dorte Østergren-Olsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisningpeer review

Abstract

Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet i dagtilbud og i børnehaveklasse. Literacybegrebet kobles med læringsmål, så der kan sættes kurs mod god pædagogisk praksis til fordel for alle børn. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i såvel dagtilbud som børnehaveklasse, hvor børnene er aktive og meningsskabende i deres literacy.
Bogen peger på, hvor stor betydning det har, at børn kan inddrage og overføre deres literacyerfaringer fra en kontekst til en anden og dermed udvikle deres literacy i og på tværs af kontekster. Eksempelvis må barnets erfaringer med medier og spil i hjemmet indgå i de pædagogiske aktiviteter, lige som dagtilbud og skole også må guide forældre i, hvordan de kan støtte deres barns literacyudvikling.
Bogens målgruppe er pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere, læse- og sprogvejledere, læse-, sprog- og talekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med literacy og læringsmål, eller som blot vil vide mere om literacybegrebet.
Bogen udgives i serien Literacy og læring i fokus. Det er intensionen, at denne bog efterfølges af bøger om literacy og læringsmål i grundskolen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Udgave1
Antal sider160
ISBN (Trykt)978-87-7160-175-6
StatusUdgivet - 8 sep. 2016
NavnLiteracy og Læring i Fokus

Emneord

  • Børn og unge
  • Literacy
  • børnehaveklasse
  • dagtilbud
  • dialog
  • forebyggende indsats
  • forældreinddragelse
  • legende læring
  • literacydidaktik
  • literacypædagogik
  • læringsmiljø
  • læringsmål
  • læsning
  • mundtlighed
  • nysgerrighed
  • situeret læring
  • skrivning
  • stilladsering

Citationsformater