Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse

Kirsten Friis (Redaktør), Dorte Østergren-Olsen (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

    Abstract

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet i dagtilbud og i børnehaveklasse. Literacybegrebet kobles med læringsmål, så der kan sættes kurs mod god pædagogisk praksis til fordel for alle børn. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i såvel dagtilbud som børnehaveklasse, hvor børnene er aktive og meningsskabende i deres literacy.
    Bogen peger på, hvor stor betydning det har, at børn kan inddrage og overføre deres literacyerfaringer fra en kontekst til en anden og dermed udvikle deres literacy i og på tværs af kontekster. Eksempelvis må barnets erfaringer med medier og spil i hjemmet indgå i de pædagogiske aktiviteter, lige som dagtilbud og skole også må guide forældre i, hvordan de kan støtte deres barns literacyudvikling.
    Bogens målgruppe er pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere, læse- og sprogvejledere, læse-, sprog- og talekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med literacy og læringsmål, eller som blot vil vide mere om literacybegrebet.
    Bogen udgives i serien Literacy og læring i fokus. Det er intensionen, at denne bog efterfølges af bøger om literacy og læringsmål i grundskolen.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Udgave1
    Antal sider160
    ISBN (Trykt)978-87-7160-175-6
    StatusUdgivet - 8 sep. 2016
    NavnLiteracy og læring i fokus

    Emneord

    • Børn og unge

    Citationsformater