Abstract
Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet i dagtilbud og i børnehaveklasse. Literacybegrebet kobles med læringsmål, så der kan sættes kurs mod god pædagogisk praksis til fordel for alle børn. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i såvel dagtilbud som børnehaveklasse, hvor børnene er aktive og meningsskabende i deres literacy.
Bogen peger på, hvor stor betydning det har, at børn kan inddrage og overføre deres literacyerfaringer fra en kontekst til en anden og dermed udvikle deres literacy i og på tværs af kontekster. Eksempelvis må barnets erfaringer med medier og spil i hjemmet indgå i de pædagogiske aktiviteter, lige som dagtilbud og skole også må guide forældre i, hvordan de kan støtte deres barns literacyudvikling.
Bogens målgruppe er pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere, læse- og sprogvejledere, læse-, sprog- og talekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med literacy og læringsmål, eller som blot vil vide mere om literacybegrebet.
Bogen udgives i serien Literacy og læring i fokus. Det er intensionen, at denne bog efterfølges af bøger om literacy og læringsmål i grundskolen.
Bogen peger på, hvor stor betydning det har, at børn kan inddrage og overføre deres literacyerfaringer fra en kontekst til en anden og dermed udvikle deres literacy i og på tværs af kontekster. Eksempelvis må barnets erfaringer med medier og spil i hjemmet indgå i de pædagogiske aktiviteter, lige som dagtilbud og skole også må guide forældre i, hvordan de kan støtte deres barns literacyudvikling.
Bogens målgruppe er pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere, læse- og sprogvejledere, læse-, sprog- og talekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med literacy og læringsmål, eller som blot vil vide mere om literacybegrebet.
Bogen udgives i serien Literacy og læring i fokus. Det er intensionen, at denne bog efterfølges af bøger om literacy og læringsmål i grundskolen.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederikshavn |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Udgave | 1 |
Antal sider | 160 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-175-6 |
Status | Udgivet - 8 sep. 2016 |
Navn | Literacy og Læring i Fokus |
---|
Emneord
- Børn og unge
- Literacy
- børnehaveklasse
- dagtilbud
- dialog
- forebyggende indsats
- forældreinddragelse
- legende læring
- literacydidaktik
- literacypædagogik
- læringsmiljø
- læringsmål
- læsning
- mundtlighed
- nysgerrighed
- situeret læring
- skrivning
- stilladsering