Literacydidaktik i fagene i udskolingen

Dorte Østergren-Olsen (Redaktør), Kirsten Friis (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingAntologiUndervisning

Abstract

Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i udskolingen, dvs. på 7.-10. klassetrin. Der gives forskellige bud på en literacydidaktik til gavn for alle elever. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring.

Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, hvor deres kritiske refleksioner og kreativitet udfordres. Det vil denne bog meget gerne bidrage til, ligesom den ønsker at bidrage til en sprogbaseret didaktik i alle skolens fag.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Udgave1
Antal sider170
ISBN (Trykt)978-87-7160-744-4
StatusUdgivet - 2020
NavnLiteracy og Læring i Fokus

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Literacydidaktik
  • folkeskolens fag
  • literacylyst
  • læring gennem deltagelse
  • udskoling
  • Børn og unge
  • engagement
  • kreativitet
  • literacylyst
  • læring gennem deltagelse

Citationsformater