TY - BOOK
T1 - Literacydidaktik i fagene i udskolingen
A2 - Østergren-Olsen, Dorte
A2 - Friis, Kirsten
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i udskolingen, dvs. på 7.-10. klassetrin. Der gives forskellige bud på en literacydidaktik til gavn for alle elever. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring.Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, hvor deres kritiske refleksioner og kreativitet udfordres. Det vil denne bog meget gerne bidrage til, ligesom den ønsker at bidrage til en sprogbaseret didaktik i alle skolens fag.
AB - Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i udskolingen, dvs. på 7.-10. klassetrin. Der gives forskellige bud på en literacydidaktik til gavn for alle elever. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring.Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, hvor deres kritiske refleksioner og kreativitet udfordres. Det vil denne bog meget gerne bidrage til, ligesom den ønsker at bidrage til en sprogbaseret didaktik i alle skolens fag.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Literacydidaktik
KW - folkeskolens fag
KW - literacylyst
KW - læring gennem deltagelse
KW - udskoling
KW - Børn og unge
KW - engagement
KW - kreativitet
KW - literacylyst
KW - læring gennem deltagelse
UR - https://www.folkeskolen.dk/1843678/her-bliver-teori-til-virkelighed
UR - http://bogenshjemmeside.dafolo.dk/Forside.6501.aspx
M3 - Antologi
SN - 978-87-7160-744-4
T3 - Literacy og Læring i Fokus
BT - Literacydidaktik i fagene i udskolingen
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -