Literacymiljøer – praksis og færdigheder mellem hjem og institutioner

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Literacy – ofte snævert forstået som konkrete (læse)færdigheder - er genstand for særlige undervisningsindsatser – også tidlige indsatser for førskolebørn - standardiserede test og politisk og almen bevågenhed. Men literacy er også en praksis, som udfolder sig i børns og elevers hverdagsliv, i hjemmet, på nettet og i fritidslivet, børn socialiseres med andre ord ind i en bred vifte af literacypraksisser, hvoraf nogle er institutionelle, mens andre udfolder sig uden for en undervisningskontekst.

I dette projekt undersøger og beskriver vi – med udgangspunkt i et bredt literacybegreb – hvordan omgang med sprog og tekster muliggøres i og udfolder sig i forskellige arenaer og miljøer, og altså, hvordan børn enten alene, med hinanden eller sammen med pædagoger, forældre og lærere har mulighed for og faktisk omgås sprog og tekster. Det teoretiske rammeværk finder vi især hos Carina Fast (2009), Barton og Hamilton (2000) og New London Group (1996).

Vores projekt trækker især på etnografiske metoder. Vores genstandsfelt er sprog og især skriftsprog i bred forstand, og derfor indsamler vi observationer fra vuggestuen, fra klasseværelset og fra børns hjem, både når der undervises i bogstaver og lyde, når der skrives huske- eller indkøbssedler, når der læses højt og fortælles historier. Vi inddrager interviewdata til at afdække forståelser af sprog og literacy hos lærere, pædagoger og forældre.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato28 mar. 2017
StatusUdgivet - 28 mar. 2017
BegivenhedNOLES: Literacy og dybdelæring - Schæffergården, København, Danmark
Varighed: 27 mar. 201729 mar. 2017

Seminar

SeminarNOLES
LokationSchæffergården
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode27/03/1729/03/17

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Christensen, M. V., Kristensen, I. S., & Maibom, I. (2017). Literacymiljøer – praksis og færdigheder mellem hjem og institutioner. Afhandling præsenteret på NOLES, København, Danmark.