Abstract
Ondaatjes forfatterskab er kendetegnet ved en modernistisk udspændthed mellem form og indhold, eller mere præcist mellem det poetiske sprog og sprogets repræsentation eller betydning. Flere af prosaværkerne er blevet forbundet med postkolonialismen, fordi temaerne tilsyneladende beskæftiger sig med de undertrykte og marginaliserede. Artiklen viser gennem en analyse af Ondaatjes roman The English Patient, at de postkoloniale implikationer i romanen ikke sker ved en historiografisk tilgang, der kan stå i modsætning til den europæiske historie. I stedet fremstår romanens form som en fortælling, der er baseret på multiperspektiv og perceptuel spatialitet, hvor betydningsdannelsen sker ud fra hver enkelt af de perspektiver, som de forskellige personer udgør, og den rumlighed, der opstår i kraft af disse perspektiver, tillader et blik inden for den verden, der kommer til syne i værkets form.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Passage |
Udgave nummer | 31/32 |
Sider (fra-til) | 89-96 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0901-8883 |
Status | Udgivet - 1999 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- litteraturstudier
- Den engelske patient
- Michael Ondaatje
- canadisk (engelsk) litteratur