Projekter pr. år
Abstract
Artiklen præsenterer en flerkulturel og flersproget pædagogisk litteraturtilgang i sprogundervisningen både i fagene dansk, dansk som andet sprog og fremmedsprog. Denne litteraturtilgang beror på en reflekterende inddragelse af diverse litterære tekster, herunder multikulturelle og multilingvale tekster, der adresserer den sproglige og kulturelle mangfoldighed af elevers dynamiske og mobile identiteter. For at illustrere denne flerkulturelle og flersprogede tilgang både teoretisk og praktisk tager artiklen udgangspunkt i at definere samt analysere to litterære teksttyper: en multikulturel novelle og et multilingvalt digt. Det didaktiske potentiale af disse tekster eksemplificeres der afslutningsvis med nogle typer af opgaver målrettet skolens sprog- og litteraturundervisningen i dansk, dansk som andetsprog og engelsk.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Pædagoger |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 24-32 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - okt. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- multikulturel litteratur
- multilingval litteratur
- sprogfag
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Flersproglige læsninger og erfaringer med multilingvale digte i danskfaget
Mansour, N. & Jacobsen, J. G. H.
01/01/21 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Forskning