Litterær mangfoldighed i sprogfag med multikulturelle og multilingvale tekster

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer en flerkulturel og flersproget pædagogisk litteraturtilgang i sprogundervisningen både i fagene dansk, dansk som andet sprog og fremmedsprog. Denne litteraturtilgang beror på en reflekterende inddragelse af diverse litterære tekster, herunder multikulturelle og multilingvale tekster, der adresserer den sproglige og kulturelle mangfoldighed af elevers dynamiske og mobile identiteter. For at illustrere denne flerkulturelle og flersprogede tilgang både teoretisk og praktisk tager artiklen udgangspunkt i at definere samt analysere to litterære teksttyper: en multikulturel novelle og et multilingvalt digt. Det didaktiske potentiale af disse tekster eksemplificeres der afslutningsvis med nogle typer af opgaver målrettet skolens sprog- og litteraturundervisningen i dansk, dansk som andetsprog og engelsk.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Udgave nummer3
Sider (fra-til)24-32
Antal sider9
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - okt. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • multikulturel litteratur
  • multilingval litteratur
  • sprogfag
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Citationsformater