Abstract
Pædagogiske mål er kommet i fokus, i takt med at det socialpædagogiske arbejdsområde underlægges stigende krav om dokumentation. Udformningen af specifikke og målbare mål antages at bidrage til styring af den socialpædagogiske indsats i retning mod bedre kvalitet. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt sætter denne artikel fokus på de målsætninger, der opstilles for brugere med omfattende fysiske og psykiske funktionsnedsættelser og de IT -løsninger, der knytter sig hertil. Stigende krav til pædagogisk styring og dokumentation går hånd i hånd med lovgivningsmæssige forventninger om brugerinddragelse, hvilket kan fremstå som en modsætning.
Brugere af socialpædagogiske praksisser er ikke kun passive modtagere af støtte. I artiklen tages der udgangspunkt i, at brugerne agerer og forholder sig til den hverdag, der organiseres for dem, og at det derfor er interessant at undersøge, hvilken betydning socialpædagogiske målsætninger kan have for deres hverdagsliv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Social Kritik |
Vol/bind | 120 |
Sider (fra-til) | 80-97 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0904-3535 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- pædagogik