Lommer af nærvær

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    I projektet ’Pædagoger på sprogvisit’ udvikler deltagerne literacy-pædagogik i dagtilbud efter at have ladet sig inspirere af observationer i naboinstitutioner. En vigtig erfaring i projektet er, at der er brug for at eksperimentere med at skabe tid og rum til dialoger med børnene i hverdagen. I projektet kalder man det ’Lommer af nærvær’. I artiklen præsenteres først baggrunden for projektet og dialogens betydning for kvalitet i dagtilbud. Selve metoden ’Sprogvisit’ skitseres,
    og dernæst præsenteres nogle principper for organisering af det pædagogiske arbejde, som bygger på erfaringer i projektet. Afslutningsvis fremhæves deltagerperspektivet som underliggende præmis i projektets syn på barnet, og
    endelig ridses fremtiden i projektet op.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftViden om Literacy
    Vol/bind2018
    Udgave nummer23
    Sider (fra-til)36-42
    Antal sider6
    ISSN2245-2761
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • literacy

    Citationsformater