Abstract
I projektet ’Pædagoger på sprogvisit’ udvikler deltagerne literacy-pædagogik i dagtilbud efter at have ladet sig inspirere af observationer i naboinstitutioner. En vigtig erfaring i projektet er, at der er brug for at eksperimentere med at skabe tid og rum til dialoger med børnene i hverdagen. I projektet kalder man det ’Lommer af nærvær’. I artiklen præsenteres først baggrunden for projektet og dialogens betydning for kvalitet i dagtilbud. Selve metoden ’Sprogvisit’ skitseres,
og dernæst præsenteres nogle principper for organisering af det pædagogiske arbejde, som bygger på erfaringer i projektet. Afslutningsvis fremhæves deltagerperspektivet som underliggende præmis i projektets syn på barnet, og
endelig ridses fremtiden i projektet op.
og dernæst præsenteres nogle principper for organisering af det pædagogiske arbejde, som bygger på erfaringer i projektet. Afslutningsvis fremhæves deltagerperspektivet som underliggende præmis i projektets syn på barnet, og
endelig ridses fremtiden i projektet op.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Vol/bind | 2018 |
Udgave nummer | 23 |
Sider (fra-til) | 36-42 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- literacy