Abstract
Dette kapitel handler om de lovgivningsmæssige rammer og vilkår, der er gældende for pædagoger, som arbejder på skole- og fritidsområdet. Der tages afsæt i, at pædagogisk arbejde må ses som en samfundsaktivitet, der bl.a. reguleres ved hjælp af lovgivning. Udgangspunktet er, at denne lovgivning forstås som et system af normer, der må ses i sammenhæng med de samfundsmæssige institutioner og de aktører, som virker heri. Dette fordrer, at man anskuer lovgivningen i et både og- perspektiv, hvor den på den ene side
ses som det rent objektive indhold, der angiver konkrete bestemmelser, og på den anden side som et dokument, der også udtrykker nogle mere subjektive, værdimæssige og politiske formål.
I kapitlet behandles de overordnede formålsbestemmelser for skole- og fritidsområdet, herunder både bestemmelser fra folkeskoleloven og fra dagtilbudsloven. Desuden behandles reglerne for mål- og indholdsbeskrivelser i skolefritidsordninger. Afslutningsvis behandles reglerne om tavshedspligt og videregivelse af personoplysninger samt reglerne om underretningspligt.
ses som det rent objektive indhold, der angiver konkrete bestemmelser, og på den anden side som et dokument, der også udtrykker nogle mere subjektive, værdimæssige og politiske formål.
I kapitlet behandles de overordnede formålsbestemmelser for skole- og fritidsområdet, herunder både bestemmelser fra folkeskoleloven og fra dagtilbudsloven. Desuden behandles reglerne for mål- og indholdsbeskrivelser i skolefritidsordninger. Afslutningsvis behandles reglerne om tavshedspligt og videregivelse af personoplysninger samt reglerne om underretningspligt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i skole og fritid |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 21 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2017 |
Sider | 222 - 243 |
Artikelnummer | Kap. 14 |
ISBN (Trykt) | 9788741265551 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- lovgivning
- lovgrundlag
- Skoler, fag og institutioner