Lyden af øvelse – en undersøgelse af øvelseskultur i børnehaven

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskning

Abstract

Centrale begreber for forståelsen af børns læring og udvikling er: opmærksomhed, fordybelse og gentagelse. Især for mindreårige børn har kroppen en central rolle heri. Disse perspektiver på læring hos børn kan knyttes til øvelsesbegrebet. Børn i førskolealderen bruger meget af deres tid og energi på at øve sig. Skelsættende begivenheder i børns liv er, at de bl.a. øver sig i at lære at gå, løbe og cykle. At børnene øver sig, anses som naturligt, og selvom voksnes opmuntring, forevisning og trøst kan bidrage til, at børnenes øvelse giver succes, er det i store træk også en proces, der overlades til børnene selv. Motorikbegrebet spiller en central rolle for forståelsen af mindreårige børns kropslige udvikling. Det forekommer interessant at undersøge børnehavens øvelseskultur, da eksisterende litteratur indikerer, at praksis omkring og opfattelsen af de mindste børns tilegnelse af bevægelsesfærdigheder er radikalt anderledes sammenlignet med børn i skolealderen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato15 apr. 2019
StatusUdgivet - 15 apr. 2019
BegivenhedForskningens Døgn 2019 - , Danmark
Varighed: 19 apr. 201926 apr. 2019

Andet

AndetForskningens Døgn 2019
LandDanmark
Periode19/04/1926/04/19

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater