Abstract
Centrale begreber for forståelsen af børns læring og udvikling er: opmærksomhed, fordybelse og gentagelse. Især for mindreårige børn har kroppen en central rolle heri. Disse perspektiver på læring hos børn kan knyttes til øvelsesbegrebet. Børn i førskolealderen bruger meget af deres tid og energi på at øve sig. Skelsættende begivenheder i børns liv er, at de bl.a. øver sig i at lære at gå, løbe og cykle. At børnene øver sig, anses som naturligt, og selvom voksnes opmuntring, forevisning og trøst kan bidrage til, at børnenes øvelse giver succes, er det i store træk også en proces, der overlades til børnene selv. Motorikbegrebet spiller en central rolle for forståelsen af mindreårige børns kropslige udvikling. Det forekommer interessant at undersøge børnehavens øvelseskultur, da eksisterende litteratur indikerer, at praksis omkring og opfattelsen af de mindste børns tilegnelse af bevægelsesfærdigheder er radikalt anderledes sammenlignet med børn i skolealderen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 15 apr. 2019 |
Status | Udgivet - 15 apr. 2019 |
Begivenhed | Forskningens Døgn 2019 - , Danmark Varighed: 19 apr. 2019 → 26 apr. 2019 |
Andet
Andet | Forskningens Døgn 2019 |
---|---|
Land/Område | Danmark |
Periode | 19/04/19 → 26/04/19 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv