Må jeg skrive mig selv ind? Autoetnografi på socialrådgiver-, pædagog- og læreruddannelsen

Thomas Dam, Anja Madsen Kvols, Lene Ingemann Brandt (Andet)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Abstract

Må jeg skrive mig selv ind? Er en lang argumentation for et ja. Ja, du skal skrive dig selv ind i opgaver på ofessionsuddannelserne. Ja, opgaver må godt tage udgangspunkt i dig. Ja, du må godt have og beskrive følelser i opgaver.
Ja, du er stadig professionel.
Den autoetnografiske metode tager sit udgangspunkt i dig som studerende. Du står selv i centrum i de undersøgelser, du laver og senere afleverer som opgaver. Du har sikkert allerede lært, at du ikke må skrive ’jeg’ i en opgave eller beskrive dine følelser eller tanker. Opgaver, undersøgelser og dit studium er blevet til en jeg-fri zone. Bogens udgangspunkt er, at der gennem den autoetnografiske metode skal skabes zoner, hvor dine erfaringer, din lyst og ulyst, dine sympatier og antipatier bliver relevante for at forstå, hvorfor du handler, som du gør, når du arbejder med mennesker og for i det hele taget at forstå, hvilket slags menneske du er, og hvilken slags professionel du skal være.

I bogens første del beskrives og begrundes den autoetnografiske metode på pædagog-, socialrådgiver- og læreruddannelsen: Hvad er metoden, hvordan skal jeg bruge den, hvordan kan autoetnografier se ud, hvad er god etisk praksis i autoetnografier er nogle af de spørgsmål, der besvares her.

Bogens anden del introducerer forskellige typer af skriveøvelser. Til disse skriveøvelser knytter sig eksempler på, hvordan autoetnografiske vignetter kan se ud, når studerende skriver sig selv ind og tager plads i en tekst.

Bogens er skrevet til dig, der er studerende og som mangler begrundelser for, hvorfor dit jeg også er vigtigt, når du skal være professionel. Den er også skrevet til undervisere ved professionsuddannelserne, som ønsker hjælp til at arbejde med de personlige aspekter af de studerendes professionalisering. Endelig er den også skrevet til praktikeren, der har brug for at undersøge sig selv i sin praksis.
OriginalsprogDansk
ForlagFrydenlund
Udgave1
Antal sider190
ISBN (Trykt)978-87-7216-085-6
StatusUdgivet - 31 jan. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater