Abstract
Dette kapitel handler om målsætning i forbindelse med undervisning og særligt lærerens arbejde med mål, men også elevernes. Der kan sættes mål for flere forhold ved undervisning, men mål for elevernes læringsudbytte eller resultater er centralt i didaktisk arbejde. Der er forskellige opfattelser af, hvad målformuleringer kan bidrage til; styring eller retning, hvor detaljerede de skal formuleres, og om verbet eller indholdsangivelsen er den vigtigst del i målet. Der kan formuleres stærke eller svage målformuleringer for elevernes resultater, som kan sætte retning på såvel lærerens undervisning som elevernes arbejdsproces. Vi beskriver et hierarki af lovbestemte mål, som udgør betingelse for lærerens beslutninger om målsætninger, og at formål adskiller sig fra mål ved at knytte sig til, at lærere begrunder deres dannelseshensigter. Vi præsenterer forskellige målområder, som vedrører, at lærere kan formulere mål for flere områder at elevers udvikling af hensyn til alsidigheden, og taksonomier, som handler om at ordne mål fra enkle til komplekse. Til sidst kommer vi ind på læreres samarbejde med elever om målsætninger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | God og effektiv undervisning : Didaktiske nærbilleder fra praksis |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 35 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2024 |
Udgave | 5 |
Sider | 133-168 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-40385-5 |
Status | Udgivet - 2024 |