Mål, midler og scenarier: Resultater fra interventionsprojektet Tegn på Læring med øget adgang til læremidler og fokus på differentiering, faglig mestring og motivation

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Interventionsprojektet Tegn på Læring involverede mellemtrinnet på fire skoler i en større intervention med fri adgang til læremidler fra forlaget Alinea, fagdidaktisk kompetenceudvikling og redskaber til planlægning og evaluering af undervisningen. Projektet blev metodisk gennemført inden for rammerne af teoribaseret evaluering samt en efterfølgende sammenlignende undersøgelse af en interventionsgruppe og en kontrolgruppe. Formålet var at finde tegn på, hvordan en given indsats fungerer, for hvem og under hvilke omstændigheder: Hvilke virkninger på lærerne, på undervisningen og på elevernes læring og motivation har et kompetenceudviklingsforløb, baseret på seks elementer: En scenarieorienteret planlægning, et fokus på sikre og usikre elevers forudsætninger, et fokus på sammenhæng mellem mål, tiltag og tegn, en øget vægtning af multimodalitet, en opmærksom anvendelse af stilladseringsmuligheder samt tydelig struktur ved lektionernes begyndelse? Resultaterne peger på, at en proaktiv scenarieorienteret tilgang til mål og midler i undervisningen kombineret med elementerne tydelig struktur, multimodalitet og stilladsering kan fremme sikre og især usikre elevers læringsmuligheder og motivation.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7/22015
TidsskriftLæremiddeldidaktik
Vol/bind7
Antal sider17
ISSN1398-5388
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • læremidler

Citationsformater