Abstract
Et casestudy er i forskningslitteraturen beskrevet som udforskningen af et fænomen i en kontekst hvor grænsen mellem fænomen og kontekst er uklar og hvis fund er tvetydige. Konteksten defineres i artiklen som dels ny læreruddannelses bestemmelser om kompetencemål for praktik, dels den lokale læreruddannelses tradition for projektorganisering af uddannelsens praktikforløb. Det studerede fænomen er tre samarbejdende aktørers udsagn, nemlig en praktikgruppe med to studerende og deres praktiklærer, fastholdt i deres individuelle videologs. Udsagnene rammesættes af teoretiske markeringer vedrørende forskellen på målopfattelsen i læreplanerne for ny læreruddannelses praktik og praktikkens projektorganisering på læreruddannelsen. Der fremvises på den baggrund et dobbelteksponeret billede af læreruddannelsens praktik i praksis, et billede som ikke giver anledning til endegyldige konklusioner men som dog fremhæver betydningen af erfaringsprocesser hos de involverede.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- læreruddannelsen
- praktik