Målet er en kompetenceorienteret matematik- og naturfagsundervisning i grundskolen - hvad er midlet?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Abstrakt
Formålet med et kompetenceløftsforløb er at deltagerne kan generalisere på tværs af kontekster og aktiviteter for derigennem at kunne implementere de ændringer i egen praksis, der afspejles i målene for kompetenceløftet. Forskning indikerer at lærernes udbytte af kompetenceløftsforløb er mangelfuldt (Lindhardt, 2020, Rambøll, 2018, 2019 og 2020). Gennem interview og spørgeskemaer til lærere på kompetenceløftsforløb identificerer vi mulige årsager til den manglende generalisering af mål for kompetenceløftsforløb. Med afsæt i datamaterialet identificerer vi fem transformationskriterier for udvikling af kompetenceløftsforløb som i højere grad kan understøtte lærernes generalisering af målsatte kompetencer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer4
Sider (fra-til)27 - 49
Antal sider23
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 dec. 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater