Målet om godt købmandskab i fodboldens kompleksitet og sammenhængskraft: AaB som case for den moderne fodboldklub

Kenneth Holm Cortsen, John Hird, Peter Kvistgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

At fodbold er verdens mest populære sportsgren (Giulianotti, 1999; Kuper & Szymanski, 2012) betyder, at mange interessenter er tilknyttet (Foster, Greyser & Walsh, 2006; Senaux, 2008; Zagnoli & Radicchi, 2010; Cortsen, 2016; Foster, O’Reilly & Dávila, 2016). De mange interessenter og den betragtelige økonomi, som fodboldens popularitet på verdensplan er forbundet med, resulterer i en ledelsesmæssig kompleksitet (Cortsen, 2018). Til trods for dette har sportsmanagement- og fodboldforskning relativt få år på bagen, hvorfor nye videnskabelige koblinger mellem teori og empiri kan bidrage med nye indsigter til fodboldøkonomi og fodboldledelse og understrege behovet for at udvise godt købmandskab. Formålet med dette casestudie er at undersøge, hvordan den ledelsesmæssige kompleksitet og sammenhængskraft i en moderne fodboldklub udfolder sig i forhold til adfærd, governance og værdiskabelse. Meningen er at give fodboldklubber nye værktøjer til at lede i kompleksitet, udvise godt købmandskab og dermed stå stærkere i konkurrencen om at vinde interne og eksterne interessenters gunst.
OriginalsprogDansk
TitelGodt Købmandskab i det 21. århundrede
RedaktørerKenneth Cortsen, Michael Fast
Antal sider46
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato23 dec. 2020
Sider209-254
Kapitel8
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-722-6
StatusUdgivet - 23 dec. 2020
NavnExCITe-serien
Nummer11
ISSN2245-3121

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi
  • adfærd og kultur
  • fodbold
  • fodboldledelse
  • fodboldøkonomi
  • governance
  • kompleksitetsledelse
  • sport
  • sportsledelse
  • sportsmanagement
  • værdiskabelse

Citationsformater