TY - CHAP
T1 - Målet om godt købmandskab i fodboldens kompleksitet og sammenhængskraft
T2 - AaB som case for den moderne fodboldklub
AU - Cortsen, Kenneth Holm
AU - Hird, John
AU - Kvistgaard, Peter
PY - 2020/12/23
Y1 - 2020/12/23
N2 - At fodbold er verdens mest populære sportsgren (Giulianotti, 1999; Kuper & Szymanski, 2012) betyder, at mange interessenter er tilknyttet (Foster, Greyser & Walsh, 2006; Senaux, 2008; Zagnoli & Radicchi, 2010; Cortsen, 2016; Foster, O’Reilly & Dávila, 2016). De mange interessenter og den betragtelige økonomi, som fodboldens popularitet på verdensplan er forbundet med, resulterer i en ledelsesmæssig kompleksitet (Cortsen, 2018). Til trods for dette har sportsmanagement- og fodboldforskning relativt få år på bagen, hvorfor nye videnskabelige koblinger mellem teori og empiri kan bidrage med nye indsigter til fodboldøkonomi og fodboldledelse og understrege behovet for at udvise godt købmandskab. Formålet med dette casestudie er at undersøge, hvordan den ledelsesmæssige kompleksitet og sammenhængskraft i en moderne fodboldklub udfolder sig i forhold til adfærd, governance og værdiskabelse. Meningen er at give fodboldklubber nye værktøjer til at lede i kompleksitet, udvise godt købmandskab og dermed stå stærkere i konkurrencen om at vinde interne og eksterne interessenters gunst.
AB - At fodbold er verdens mest populære sportsgren (Giulianotti, 1999; Kuper & Szymanski, 2012) betyder, at mange interessenter er tilknyttet (Foster, Greyser & Walsh, 2006; Senaux, 2008; Zagnoli & Radicchi, 2010; Cortsen, 2016; Foster, O’Reilly & Dávila, 2016). De mange interessenter og den betragtelige økonomi, som fodboldens popularitet på verdensplan er forbundet med, resulterer i en ledelsesmæssig kompleksitet (Cortsen, 2018). Til trods for dette har sportsmanagement- og fodboldforskning relativt få år på bagen, hvorfor nye videnskabelige koblinger mellem teori og empiri kan bidrage med nye indsigter til fodboldøkonomi og fodboldledelse og understrege behovet for at udvise godt købmandskab. Formålet med dette casestudie er at undersøge, hvordan den ledelsesmæssige kompleksitet og sammenhængskraft i en moderne fodboldklub udfolder sig i forhold til adfærd, governance og værdiskabelse. Meningen er at give fodboldklubber nye værktøjer til at lede i kompleksitet, udvise godt købmandskab og dermed stå stærkere i konkurrencen om at vinde interne og eksterne interessenters gunst.
KW - Erhvervsliv, handel og økonomi
KW - adfærd og kultur
KW - fodbold
KW - fodboldledelse
KW - fodboldøkonomi
KW - governance
KW - kompleksitetsledelse
KW - sport
KW - sportsledelse
KW - sportsmanagement
KW - værdiskabelse
UR - https://aauforlag.dk/shop/e-boeger/godt-koebmandskab-i-det-21-aarhundrede.aspx
M3 - Bidrag til bog/antologi
T3 - ExCITe-serien
SP - 209
EP - 254
BT - Godt Købmandskab i det 21. århundrede
A2 - Cortsen, Kenneth
A2 - Fast, Michael
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -