Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskningpeer review

5 Downloads (Pure)

Abstract

I projektet Målstyret Kompetenceorienteret Matematikundervisning (MKM) er jeg motiveret af en diskrepans mellem intentionerne i de officielle læreplaner og matematiklæreres konkrete praksis i grundskolen. Jeg har mødte mange matematiklærere, der er udfordret på at implementere en kompetenceorienteret matematikundervisning. Samtidig viser flere undersøgelser, at matematiklærere er influeret af lærebogen, hvor de ikke får beskrevet mål for deres undervisning. Det fører til følgende forskningsspørgsmål:
1. Hvilke potentialer kan jeg på baggrund af litteraturstudier argumentere for, der er ved at arbejde med målstyrede logikker i grundskolens matematikundervisning?
2. Hvad udfordrer matematiklærerens arbejde med målstyrede logikker i matematikundervisningen?
3. Hvor langt kan man komme med hensyn til at omsætte mål for en kompetenceorienteret matematikundervisning til praktisk handling i en undervisningskontekst?
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
Udgiver
ISBN'er, trykt978-87-7684-599-5
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater