TY - RPRT
T1 - Målstyring, lærerarbejde og undervisningskvalitet.
T2 - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskolelærere i Århus og Københavns Kommune
AU - Mikkelsen, Stinus Lundum Storm
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Rapporten formidler resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskolelærere i Århus og Københavns Kommune. Lærerne er blevet spurgt om deres oplevelse af mål- og resultatstyring, arbejdsbetingelser og undervisning, og de er blevet bedt om at rapportere hyppigheden af en række aktiviteter i deres undervisning. Spørgeskemaundersøgelsen udgør den kvantitative del af forskningsprojektet Lærerarbejde, målstyring og undervisningskvalitet. Resultaterne viser, at lærere, der oplever en høj grad af mål- og resultatstyring: - Rapporterer en markant hyppigere forekomst af direkte træning til test og prøver i deres undervisning - Oplever kvaliteten af deres egen undervisning som markant ringere. Det gælder både deres vurdering af inklusion, faglig fordybelse og differentiering af undervisningen. -Oplever rammerne for arbejdet som ringere. Det gælder både vurderingen af tiden til forberedelse, oplevelsen af organisatorisk indflydelse og muligheden for kollegialt samarbejde. Resultaterne viser også, at blandt de adspurgte godt 1500 lærere gælder det, at - Omkring havdelen oplever en høj grad af mål- og resultatstyring og bruger mindst to timer om ugen på dokumentation- Næsten 90% af lærerne oplever at savne tid til fordybelse og samtale i undervisningen og oplever alvorlige inklusionsproblemer, mens halvdelen ikke oplever at kunne variere undervisningen tilstrækkeligt- Markante flertal af lærerne oplever at mangle tid til forberedelse og samarbejde med kolleger, mens et flertal oplever at have indflydelse på arbejdet- Lærerne rapporterer en relativt alsidig undervisningspraksis, hvor øvelse af faglige færdigheder dog fylder mest, og hvor træning til test og prøver også forekommer jævnligt.
AB - Rapporten formidler resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskolelærere i Århus og Københavns Kommune. Lærerne er blevet spurgt om deres oplevelse af mål- og resultatstyring, arbejdsbetingelser og undervisning, og de er blevet bedt om at rapportere hyppigheden af en række aktiviteter i deres undervisning. Spørgeskemaundersøgelsen udgør den kvantitative del af forskningsprojektet Lærerarbejde, målstyring og undervisningskvalitet. Resultaterne viser, at lærere, der oplever en høj grad af mål- og resultatstyring: - Rapporterer en markant hyppigere forekomst af direkte træning til test og prøver i deres undervisning - Oplever kvaliteten af deres egen undervisning som markant ringere. Det gælder både deres vurdering af inklusion, faglig fordybelse og differentiering af undervisningen. -Oplever rammerne for arbejdet som ringere. Det gælder både vurderingen af tiden til forberedelse, oplevelsen af organisatorisk indflydelse og muligheden for kollegialt samarbejde. Resultaterne viser også, at blandt de adspurgte godt 1500 lærere gælder det, at - Omkring havdelen oplever en høj grad af mål- og resultatstyring og bruger mindst to timer om ugen på dokumentation- Næsten 90% af lærerne oplever at savne tid til fordybelse og samtale i undervisningen og oplever alvorlige inklusionsproblemer, mens halvdelen ikke oplever at kunne variere undervisningen tilstrækkeligt- Markante flertal af lærerne oplever at mangle tid til forberedelse og samarbejde med kolleger, mens et flertal oplever at have indflydelse på arbejdet- Lærerne rapporterer en relativt alsidig undervisningspraksis, hvor øvelse af faglige færdigheder dog fylder mest, og hvor træning til test og prøver også forekommer jævnligt.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Folkeskolereform
KW - Lærerprofession
KW - Målstyring
KW - Undervisningskvalitet
M3 - Rapport
BT - Målstyring, lærerarbejde og undervisningskvalitet.
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
ER -