Målstyring, lærerarbejde og undervisningskvalitet. Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskolelærere i Århus og Københavns Kommune

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

117 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten formidler resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskolelærere i Århus og Københavns Kommune. Lærerne er blevet spurgt om deres oplevelse af mål- og resultatstyring, arbejdsbetingelser og undervisning, og de er blevet bedt om at rapportere hyppigheden af en række aktiviteter i deres undervisning. Spørgeskemaundersøgelsen udgør den kvantitative del af forskningsprojektet Lærerarbejde, målstyring og undervisningskvalitet.
Resultaterne viser, at lærere, der oplever en høj grad af mål- og resultatstyring:
- Rapporterer en markant hyppigere forekomst af direkte træning til test og
prøver i deres undervisning
- Oplever kvaliteten af deres egen undervisning som markant ringere. Det
gælder både deres vurdering af inklusion, faglig fordybelse og differentiering af undervisningen.
-Oplever rammerne for arbejdet som ringere. Det gælder både vurderingen
af tiden til forberedelse, oplevelsen af organisatorisk indflydelse og muligheden for kollegialt samarbejde.
Resultaterne viser også, at blandt de adspurgte godt 1500 lærere gælder det, at - Omkring havdelen oplever en høj grad af mål- og resultatstyring og bruger mindst to timer om ugen på dokumentation
- Næsten 90% af lærerne oplever at savne tid til fordybelse og samtale i undervisningen og oplever alvorlige inklusionsproblemer, mens halvdelen ikke oplever at kunne variere undervisningen tilstrækkeligt
- Markante flertal af lærerne oplever at mangle tid til forberedelse og samarbejde med kolleger, mens et flertal oplever at have indflydelse på arbejdet
- Lærerne rapporterer en relativt alsidig undervisningspraksis, hvor øvelse af faglige færdigheder dog fylder mest, og hvor træning til test og prøver også forekommer jævnligt.
OriginalsprogDansk
ForlagUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider90
ISBN (Elektronisk)978-87-93067-42-4
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Folkeskolereform
  • Lærerprofession
  • Målstyring
  • Undervisningskvalitet

Citationsformater