Abstract
Vores fortælling om gode faglige miljøer kommer ikke fra ét sted, men
fra flere steder – og den vil i princippet kunne opstå alle de steder, hvor
pædagoger får mulighed for og tid og rum til sammen at forstå, undersøge
og udvikle deres praksis. Stederne kan selvfølgelig opstå spontant
og tage form af kollegiale drøftelser, for eksempel når pædagoger holder
pause, mødes på legepladsen eller hen over hovedet på børn i garderoben.
Det er ikke de steder, vi her vil berette om. Vi vil fortælle om det,
som vi kalder mødesteder, og som foregår på afstand af praksis – som
en gå-fra-aktivitet eller et mellemrum mellem hverdagspraksissens
mange gøremål. Disse mødesteder har vi blandt andet fået indblik i gennem
et fælles forsknings- og udviklingsprojekt med pædagoger fra otte
børnehuse (Schmidt m.fl. 2022a).
Fortællingen bygger på observationer, deltagerobservationer og videooptagelser
af evalueringsmøder fra et forsknings- og udviklingsprojekt samt interviews med pædagoger. Vi har brugt denne fortælling som afsæt for i fællesskab at reflektere over og sætte ord på, hvad vi har erfaret, er et godt pædagogfagligt miljø.
fra flere steder – og den vil i princippet kunne opstå alle de steder, hvor
pædagoger får mulighed for og tid og rum til sammen at forstå, undersøge
og udvikle deres praksis. Stederne kan selvfølgelig opstå spontant
og tage form af kollegiale drøftelser, for eksempel når pædagoger holder
pause, mødes på legepladsen eller hen over hovedet på børn i garderoben.
Det er ikke de steder, vi her vil berette om. Vi vil fortælle om det,
som vi kalder mødesteder, og som foregår på afstand af praksis – som
en gå-fra-aktivitet eller et mellemrum mellem hverdagspraksissens
mange gøremål. Disse mødesteder har vi blandt andet fået indblik i gennem
et fælles forsknings- og udviklingsprojekt med pædagoger fra otte
børnehuse (Schmidt m.fl. 2022a).
Fortællingen bygger på observationer, deltagerobservationer og videooptagelser
af evalueringsmøder fra et forsknings- og udviklingsprojekt samt interviews med pædagoger. Vi har brugt denne fortælling som afsæt for i fællesskab at reflektere over og sætte ord på, hvad vi har erfaret, er et godt pædagogfagligt miljø.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Det pædagogfaglige miljø : Et uenighedsfællesskab |
Antal sider | 10 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2023 |
Udgave | 1 |
Sider | 154-163 |
Kapitel | 10 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5964-6 |
Status | Udgivet - 2023 |