Projekter pr. år
Abstract
I dette paper præsenterer jeg de foreløbige resultater fra delanalyser i mit ph.d.-projekt: En empirisk undersøgelse af litteraturanalyse og litteraturfortolkning fra læremiddel til undervisning i grundskolens ældste klasser. Formålet med projektet er at undersøge mødet mellem digitale læremidlers didaktiske intentioner og deres faktiske anvendelse i litteraturundervisningen i tre 8. klasser. Præsentationen indeholder projektets foreløbige resultater med afsæt i forskningsspørgsmålet: Hvordan prioriteres og praktiseres litteraturanalyse og -fortolkning i læremiddelprocessen fra lærerens valg af et digitalt læremiddel til elevernes afsluttede arbejde?
Mødet mellem læremiddel og læremiddelpraksis undersøges i en holistisk læremiddel-teoretisk teoriramme. Rammen bidrager med begreber, der adskiller intentioner i læremidler fra lærere og elevers realisering af læremidlerne i den didaktiske praksis. Analysen udføres ved brug af en analytisk induktiv kodning af dokumenter (det oprindelige læremiddel og lærernes redidaktiseringer af det oprindelige læremiddel) og videoobservationer (den gennemførte litteraturundervisning). Kodningen udføres i databehandlingsprogrammet NVivo ved brug af teoretisk forankrede almen- og fagdidaktiske begreber (f.eks. oplevelse, analyse, fortolkning, perspektivering, rammesætning). Analysen omfatter følgende nedslag i empirien
1) Didaktiske intentioner i et digitalt litteraturdidaktisk læremiddel, som lærerne selv vælger
2) Lærernes realisering af det litteraturdidaktiske læremiddels didaktiske intentioner og deres redidaktisering af læremidlet (fx skriftlig redidaktisering, spørgsmålstyper under klassesamtaler)
3) Elevernes realisering af lærerens og det digitale læremiddels litteraturdidaktiske intentioner (fx i svar på lærerens spørgsmål under klassesamtaler og arbejde med læremidlets opgaver)
De foreløbige resultater peger på to forhold i mødet mellem læremiddel og læremiddelpraksis. Dels prioriterer lærerne forståelse af litteraturen og andre æstetiske tekster højere end analyse og fortolkning. Dels praktiserer lærerne analyse og fortolkning i overensstemmelse med deres redidaktisering af læremidlerne i højere grad end forslagene i læremidlerne.
Mødet mellem læremiddel og læremiddelpraksis undersøges i en holistisk læremiddel-teoretisk teoriramme. Rammen bidrager med begreber, der adskiller intentioner i læremidler fra lærere og elevers realisering af læremidlerne i den didaktiske praksis. Analysen udføres ved brug af en analytisk induktiv kodning af dokumenter (det oprindelige læremiddel og lærernes redidaktiseringer af det oprindelige læremiddel) og videoobservationer (den gennemførte litteraturundervisning). Kodningen udføres i databehandlingsprogrammet NVivo ved brug af teoretisk forankrede almen- og fagdidaktiske begreber (f.eks. oplevelse, analyse, fortolkning, perspektivering, rammesætning). Analysen omfatter følgende nedslag i empirien
1) Didaktiske intentioner i et digitalt litteraturdidaktisk læremiddel, som lærerne selv vælger
2) Lærernes realisering af det litteraturdidaktiske læremiddels didaktiske intentioner og deres redidaktisering af læremidlet (fx skriftlig redidaktisering, spørgsmålstyper under klassesamtaler)
3) Elevernes realisering af lærerens og det digitale læremiddels litteraturdidaktiske intentioner (fx i svar på lærerens spørgsmål under klassesamtaler og arbejde med læremidlets opgaver)
De foreløbige resultater peger på to forhold i mødet mellem læremiddel og læremiddelpraksis. Dels prioriterer lærerne forståelse af litteraturen og andre æstetiske tekster højere end analyse og fortolkning. Dels praktiserer lærerne analyse og fortolkning i overensstemmelse med deres redidaktisering af læremidlerne i højere grad end forslagene i læremidlerne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2023 |
Status | Udgivet - 2023 |
Begivenhed | NNFF9: Nordisk Netværk for Førstesprogsdidaktisk Forskning: Møder og mangfoldighed - University of Helsinki, Helsinki, Finland Varighed: 25 okt. 2023 → 26 okt. 2023 Konferencens nummer: 9 |
Konference
Konference | NNFF9: Nordisk Netværk for Førstesprogsdidaktisk Forskning |
---|---|
Nummer | 9 |
Lokation | University of Helsinki |
Land/Område | Finland |
By | Helsinki |
Periode | 25/10/23 → 26/10/23 |
Emneord
- læremidler
- digital fagportal
- danskundervisning
- litteraturundervisning
- folkeskolen
- udskoling
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Digitale fagportaler i brug
Norup, M. S. (Projektleder)
01/01/22 → 25/04/25
Projekter: Projekt › Forskning