TY - RPRT
T1 - Må jeg være med?
T2 - en forskningsrapport om leg, inklusion og fællesskab i skolen
AU - Skovbjerg, Helle Marie
AU - Hansen, Janne Hedegaard
AU - Sand, Anne-Lene
AU - Jensen, Jens-Ole
AU - Lieberoth, Andreas
AU - Lehrmann, Astrid
AU - Jørgensen, Hanne Hede
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Denne rapport præsenterer resultater fra forskningsprojektet MÅ jeg være med? Om leg, inklusion og fællesskab i skolen. Formålet med projektet har været at udforske, hvordan leg kan understøtte fællesskab og deltagelse i børnefællesskabet i indskolingen. Samtidig har formålet med denne udforskning været at bidrage med bud på leg og legedesigns, der kan skabe nye muligheder for deltagelse. Endelig har formålet været at undersøge, hvordan pædagoger både kan være med til at skabe nye legedesigns, og dermed integrere design som en del af deres metode i det pædagogiske arbejde, og hvordan pædagogerne i udførelsen af de legedesigns kan støtte børns deltagelse i de pågældende legedesigns.
Baggrunden for projektet er, at en række undersøgelser viser en tæt sammenhæng mellem at være i et legefællesskab og trivsel i skolen. Det vil sige, at er man med i legefællesskabet og oplever man, at man har venner at lege med, så betyder det, at man trives.
Der er altså en stærk sammenhæng mellem et godt legeliv og et godt skoleliv. Samtidig viser en række rapporter, at 8 procent af de børn, der starter i skole, ikke oplever, at de er en del af fællesskaberne i skolen, ligesom de kan opleve, at de ikke ved, hvor de skal gå hen i frikvartererne, hvad de skal lave, eller hvem de skal række ud til. Med den nye danske skolereform i 2014 og målet om at understøtte en inkluderende skole ønsker vi i dette projekt at bidrage til arbejdet med en inkluderende skole, og det igennem legen.
I en skandinavisk kontekst er der tradition for at forstå leg som noget, der har værdi for børns liv. Der findes en lang række forskningsprojekter, som tager legen alvorligt for de helt små børn i vuggestue og børnehave. For studierne på daginstitutionsområdet er det kendetegnende, at de både interesserer sig for legen bredt pædagogisk, som et pædagogisk redskab for børns udvikling, men også som en værdifuld samværsform, der udspiller sig mellem børn, og som skal tildeles plads og understøttes af de fagprofessionelle omkring børnene. Aner- kendelsen af leg er også programsat gennem FN’s Børnekonvensions §31 først og fremmest elever og ikke børn. Også i fremskrivningen af begreber om leg og skole bekræftes adskillelsen eksempelvis ved, at begrebet om fri leg blandt de fagprofesionelle er dominerende i forståelsen af, hvad rigtig leg er og brugen af forståelsen af fri leg står i kontrast til den leg, som kan rammesættes i skolen.
Projektets forskningsspørgsmål bliver i det lys følgende:
Hvordan kan vi kombinere teori in- den for inclusive education, legeteori og børnekultur studier? Og hvor- dan kan den kombination skabe en ny teoretisk tilgang til inklusion?
Hvordan kan vi bruge den nye teoretiske kombination og udvikling som et designprincip for at designe pædagogiske rammesatte lege for børn i legevanskeligheder?
Hvordan kan vi måle effekten af de pædagogisk rammesatte legeaktiviteter med udgangspunkt i børnenes stemmer, og deres oplevelser af at være inkluderet eller ekskluderet i legefællesskaberne?
I det følgende redegør vi for de teoretiske tilgange og centrale begreber, som vi i projektet har taget udgangspunkt i.
AB - Denne rapport præsenterer resultater fra forskningsprojektet MÅ jeg være med? Om leg, inklusion og fællesskab i skolen. Formålet med projektet har været at udforske, hvordan leg kan understøtte fællesskab og deltagelse i børnefællesskabet i indskolingen. Samtidig har formålet med denne udforskning været at bidrage med bud på leg og legedesigns, der kan skabe nye muligheder for deltagelse. Endelig har formålet været at undersøge, hvordan pædagoger både kan være med til at skabe nye legedesigns, og dermed integrere design som en del af deres metode i det pædagogiske arbejde, og hvordan pædagogerne i udførelsen af de legedesigns kan støtte børns deltagelse i de pågældende legedesigns.
Baggrunden for projektet er, at en række undersøgelser viser en tæt sammenhæng mellem at være i et legefællesskab og trivsel i skolen. Det vil sige, at er man med i legefællesskabet og oplever man, at man har venner at lege med, så betyder det, at man trives.
Der er altså en stærk sammenhæng mellem et godt legeliv og et godt skoleliv. Samtidig viser en række rapporter, at 8 procent af de børn, der starter i skole, ikke oplever, at de er en del af fællesskaberne i skolen, ligesom de kan opleve, at de ikke ved, hvor de skal gå hen i frikvartererne, hvad de skal lave, eller hvem de skal række ud til. Med den nye danske skolereform i 2014 og målet om at understøtte en inkluderende skole ønsker vi i dette projekt at bidrage til arbejdet med en inkluderende skole, og det igennem legen.
I en skandinavisk kontekst er der tradition for at forstå leg som noget, der har værdi for børns liv. Der findes en lang række forskningsprojekter, som tager legen alvorligt for de helt små børn i vuggestue og børnehave. For studierne på daginstitutionsområdet er det kendetegnende, at de både interesserer sig for legen bredt pædagogisk, som et pædagogisk redskab for børns udvikling, men også som en værdifuld samværsform, der udspiller sig mellem børn, og som skal tildeles plads og understøttes af de fagprofessionelle omkring børnene. Aner- kendelsen af leg er også programsat gennem FN’s Børnekonvensions §31 først og fremmest elever og ikke børn. Også i fremskrivningen af begreber om leg og skole bekræftes adskillelsen eksempelvis ved, at begrebet om fri leg blandt de fagprofesionelle er dominerende i forståelsen af, hvad rigtig leg er og brugen af forståelsen af fri leg står i kontrast til den leg, som kan rammesættes i skolen.
Projektets forskningsspørgsmål bliver i det lys følgende:
Hvordan kan vi kombinere teori in- den for inclusive education, legeteori og børnekultur studier? Og hvor- dan kan den kombination skabe en ny teoretisk tilgang til inklusion?
Hvordan kan vi bruge den nye teoretiske kombination og udvikling som et designprincip for at designe pædagogiske rammesatte lege for børn i legevanskeligheder?
Hvordan kan vi måle effekten af de pædagogisk rammesatte legeaktiviteter med udgangspunkt i børnenes stemmer, og deres oplevelser af at være inkluderet eller ekskluderet i legefællesskaberne?
I det følgende redegør vi for de teoretiske tilgange og centrale begreber, som vi i projektet har taget udgangspunkt i.
KW - leg
KW - legetyper
KW - SFO
KW - understøttende undervisning
KW - inklusion
KW - deltagelsesmuligheder
M3 - Rapport
BT - Må jeg være med?
PB - Designskolen Kolding
CY - Kolding
ER -