Madmæssig mangfoldighed i madkundskab

Karen Wistoft, Mathias Thorborg, Jacob Christensen, Majbritt Pless, Connie Greffel Frerks, Helle Brønnum Carlsen, Merete Vial, Camilla Damsgaard, Susanne Tønneskov Hansen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRekvireret rapportForskningpeer review

Abstract

Madmæssig mangfoldighed er et samfundsvilkår, som influerer både vores
individuelle smagsoplevelser, mad- og måltidsfælleskaber samt Madkundskab i
skolen. I et samfund, hvor befolkningen har mange forskellige kulturelle rødder,
spiser vi også forskelligt – vi har forskellige smagsmæssige præferencer, og vi
har forskellige mad- og måltidstraditioner.
Hensigten med undervisning i madmæssig mangfoldighed i Madkundskab i
skolen er, at eleverne lærer at forstå, hvad der har skabt deres smag, samtidig
med at de lærer at vise forståelse for og tage hensyn til andres. Eleverne skal
også lære at tage stilling til egne madvalg og forstå, hvordan mad og måltider
varierer afhængigt af overbevisninger og kulturer. Faget skal bidrage til, at
eleverne udvider deres bevidsthed, viden og færdigheder og får mulighed for
at afklare egne og andres værdier, holdninger og traditioner i relation til mad,
smag og måltider.
Forskellighed er afgørende for at forstå og efterleve madmæssig mangfoldighed.
Vi spiser forskelligt, har forskellige mad- og måltidskulturer, som er knyttet til
sundheds- og sygdomsmæssige hensyn, religiøse ritualer og traditioner, forskellige anledninger, ideologiske overbevisninger, holdninger og madtrends.
Vi har undersøgt, hvordan lærere integrerer og praktiserer madmæssig mangfoldighed i Madkundskab både som indhold i undervisningen og som ramme for deres undervisning. Rapporten præsenterer undersøgelsens forskningsspørgsmål, formål, metoder samt resultater af delundersøgelser og en række anbefalinger, som vi håber kan inspirere undervisere og andre, der arbejder pædagogisk med mad, smag og måltider. Fokus er Madkundskab i skolen, men resultaterne og anbefalingerne kan bruges bredt.
OriginalsprogDansk
ForlagAkademi for madkundskabsdidaktik
Antal sider134
ISBN (Elektronisk)978-87-93551-21-3
StatusUdgivet - 22 maj 2022

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • madkundskab
  • mangfoldighed

Citationsformater