Ma(d)skulinitet: Maskulinitetskonstruktioner i europæiske madprogrammer efter The Naked Chef i lyset af ”den maskuline krise

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Madprogrammet The Naked Chef(1999-2001) med Jamie Oliver er ofte blevet fremhævet som eksempel på, at madprogramgenren har muligheder for at reformulere den maskuline identitet gennem madlavning.Denne afhandling vil gennem næranalyser af et udvalg af madprogrammer fra Frankrig, Storbritannien og Danmark forsøge at svare på følgende spørgsmål: 1) Hvilke konstruktioner og forhandlinger af maskulinitet igennem madlavning finder man i madprogramgenren i tiden efter The Naked Chef ? 2) Hvordan kan de maskulinitetskonstruktioner og maskulinitetsforhandlinger, der fremlæses af analyseeksemplerne, forstås i forhold til en større revision af den maskuline identitet i den aktuelle (flydende) modernitet?Afhandlingen er informeret af poststrukturalistisk kønsteori og har med begrebet Ma(d)skulinitet ønsket at fange afhandlingens grundlæggende forståelse af madlavning og ”mandelavning” som to gensidigt konstituerende praksisser.Afhandlingen identificerer fire tendenser i maskulinitetskonstruktionerne i madprogrammer i starten af det 21.århundrede: 1) Rechefisation (en reformulering af den professionelle kokkeidentitet); 2) TV-kokken som social entreprenør; 3) TV-kokken og revitaliseringen af den nationale myte; 4) Madlavning som maskulin eskapisme. Afhandlingen konkluderer, at den fornyelse af den maskuline identitet, som The Naked Chef åbnede for, ikke er fortsat. Genren er snarere blevet en platform for revitaliseringer af traditionelle maskulinitetsdiskurser.
OriginalsprogDansk
ForlagInstitut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet
StatusUdgivet - 2014
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Kultur
  • Køn
  • Seksualitet
  • Teknologiforståelse

Citationsformater