Projekter pr. år
Abstract
`De udsatte familier´ og de `ressourcesvage forældre´ får nye og tilbagevendende former for politisk opmærksomhed, som nogle der behøver
særlige former for vejledning og indsatser. Men hvordan oplever forældrene egentlig selv, deres familieliv og børn, og hvad forhandler de om i mødet med deres børns skoler og daginstitutioner? Hvilke former for magt og afmagt er på spil?
I denne præsentation har vi et pædagogisk, kulturanalytisk og sociologisk afsæt. Familien forstår vi som en vigtig institution i samfundslivet på linje med andre samfundsinstitutioner, og hvor både magt og afmagt er et vilkår. Vi har fokus på kulturmøder, sådan som forældre oplever, at de opstår mellem hjem og institution. Kulturmøder forstår vi som det, der opstår i mellem skoler, familie og daginstitution, når professionelle, forældre og børn dagligt er sammen, og forhandler om hvilke normer og værdier for børns hverdag, som kan gøres gældende. Fokus omfatter især de samfundsmæssige og institutionelle rammer, når familien, skolen og/ daginstitutionen er udfordret i at have kontakt med hinanden, når børn har det svært. Vi belyser, hvad der kan ske, når sociale forskelle og udsatheder er på spil i de kulturmøder og analyserer
de former for magt og afmagt.
Præsentationen er baseret på et kvalitativt forskningsprojekt, som bl.a. består af 17 etnografiske, dybdeinterview med forældre om, hvordan de oplever samarbejder med skoler og daginstitutioner om deres børn (https://www.ucviden.dk/da/projects/muligheder-og-barrierer-i-samarbejde-om-b%C3%B8rn). Det er forældre til børn, som har en svær tid i skole, daginstitution og/ hjemme i kortere eller længere tid. Det sker med afsæt i etnografisk tætte analyser af, hvordan to, forskellige familier fortæller om og oplever deres forhandlinger med skolen og børnehaven, om hvad der er svært i deres barns hverdag.
Ift. uddannelse og praksis kan vores forskning bidrage til indsigt i de muligheder og barrierer, der kan opstå i mødet mellem familie og børns
institutioner. Heriblandt hvad forældreperspektiver kan tilføre til pædagogisk praksis når børn har det svært, og på hvilke måder magt og afmagt i samspil med familier kan medreflekteres og håndteres.
særlige former for vejledning og indsatser. Men hvordan oplever forældrene egentlig selv, deres familieliv og børn, og hvad forhandler de om i mødet med deres børns skoler og daginstitutioner? Hvilke former for magt og afmagt er på spil?
I denne præsentation har vi et pædagogisk, kulturanalytisk og sociologisk afsæt. Familien forstår vi som en vigtig institution i samfundslivet på linje med andre samfundsinstitutioner, og hvor både magt og afmagt er et vilkår. Vi har fokus på kulturmøder, sådan som forældre oplever, at de opstår mellem hjem og institution. Kulturmøder forstår vi som det, der opstår i mellem skoler, familie og daginstitution, når professionelle, forældre og børn dagligt er sammen, og forhandler om hvilke normer og værdier for børns hverdag, som kan gøres gældende. Fokus omfatter især de samfundsmæssige og institutionelle rammer, når familien, skolen og/ daginstitutionen er udfordret i at have kontakt med hinanden, når børn har det svært. Vi belyser, hvad der kan ske, når sociale forskelle og udsatheder er på spil i de kulturmøder og analyserer
de former for magt og afmagt.
Præsentationen er baseret på et kvalitativt forskningsprojekt, som bl.a. består af 17 etnografiske, dybdeinterview med forældre om, hvordan de oplever samarbejder med skoler og daginstitutioner om deres børn (https://www.ucviden.dk/da/projects/muligheder-og-barrierer-i-samarbejde-om-b%C3%B8rn). Det er forældre til børn, som har en svær tid i skole, daginstitution og/ hjemme i kortere eller længere tid. Det sker med afsæt i etnografisk tætte analyser af, hvordan to, forskellige familier fortæller om og oplever deres forhandlinger med skolen og børnehaven, om hvad der er svært i deres barns hverdag.
Ift. uddannelse og praksis kan vores forskning bidrage til indsigt i de muligheder og barrierer, der kan opstå i mødet mellem familie og børns
institutioner. Heriblandt hvad forældreperspektiver kan tilføre til pædagogisk praksis når børn har det svært, og på hvilke måder magt og afmagt i samspil med familier kan medreflekteres og håndteres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2022 |
Status | Udgivet - 2022 |
Begivenhed | NUBU forskningstræf: Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge (NUBU) - Comwell, Roskilde, Danmark Varighed: 27 okt. 2022 → 28 okt. 2022 https://nubu.dk/?type=Projekt og https://nubu.dk/call-for-abstrakts-til-nubu-forskningstraef-2022/ |
Konference
Konference | NUBU forskningstræf |
---|---|
Lokation | Comwell |
Land/Område | Danmark |
By | Roskilde |
Periode | 27/10/22 → 28/10/22 |
Internetadresse |
Emneord
- Børn og unge
- Børneliv
- Daginstitutioner
- Etnografi
- Familier
- Forældre perspektiver
- Kulturmøder
- Magt og afmagt
- Samarbejde
- Skole
- Udsathed
- Ulighed
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Muligheder og barrierer i samarbejde om børn
Schmidt, L. S. K. (Projektleder), Krab, J. (Projektdeltager) & Jørgensen, C. (Projektdeltager)
01/12/20 → 31/01/22
Projekter: Projekt › Forskning