Magt og Myndighed

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

    Abstract

    Dette kapitel handler om magt og myndighed i det pædagogiske arbejde. Pædagoger har magt i kraft af deres professionelle status og rolle som myndighedsperson og med dette legitim magt til at forme, italesætte og vurdere børn og borgere - som repræsentanter for samfundets velfærdsprofessioner. Pædagoger forvalter magt i det pædagogiske arbejde, men det foregår sjældent på måder, der er synlige eller direkte undertrykkende. Magt er ikke et åbenlyst styrkeforhold, der kan spottes med det blotte øje, men nærmere en del af den sociale orden, som alle institutionens aktører på forskellige måder samarbejder om at vedligeholde. Samtidig kan magt forstås som nogle mere overordnede samfundsmæssige dynamikker, der sætter sig igennem som praksis og bliver afgørende for de muligheder, der kan udfolde sig i den pædagogiske hverdag.
    I kapitlet sættes der fokus på på magtbegrebets kompleksitet og dynamikker i et sociologisk perspektiv. Der trækkes analytisk på centrale perspektiver og begreber fra Pierre Bourdieu og Michel Foucaults teoriunivers, og disse sættes i relief til aktuelle empiriske problemstillinger fra den pædagogiske praksis.
    OriginalsprogDansk
    TitelSamfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde
    Antal sider27
    UdgivelsesstedFrederiksberg C
    ForlagFrydenlund
    Publikationsdato29 maj 2019
    Sider119-146
    Kapitel6
    ISBN (Trykt)978-87-7216-096-2
    StatusUdgivet - 29 maj 2019

    Emneord

    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Børn og unge

    Citationsformater