@inbook{54c08937c9884006a39c388a7defc427,
title = "Magt og Myndighed",
abstract = "Dette kapitel handler om magt og myndighed i det p{\ae}dagogiske arbejde. P{\ae}dagoger har magt i kraft af deres professionelle status og rolle som myndighedsperson og med dette legitim magt til at forme, itales{\ae}tte og vurdere b{\o}rn og borgere - som repr{\ae}sentanter for samfundets velf{\ae}rdsprofessioner. P{\ae}dagoger forvalter magt i det p{\ae}dagogiske arbejde, men det foreg{\aa}r sj{\ae}ldent p{\aa} m{\aa}der, der er synlige eller direkte undertrykkende. Magt er ikke et {\aa}benlyst styrkeforhold, der kan spottes med det blotte {\o}je, men n{\ae}rmere en del af den sociale orden, som alle institutionens akt{\o}rer p{\aa} forskellige m{\aa}der samarbejder om at vedligeholde. Samtidig kan magt forst{\aa}s som nogle mere overordnede samfundsm{\ae}ssige dynamikker, der s{\ae}tter sig igennem som praksis og bliver afg{\o}rende for de muligheder, der kan udfolde sig i den p{\ae}dagogiske hverdag.I kapitlet s{\ae}ttes der fokus p{\aa} p{\aa} magtbegrebets kompleksitet og dynamikker i et sociologisk perspektiv. Der tr{\ae}kkes analytisk p{\aa} centrale perspektiver og begreber fra Pierre Bourdieu og Michel Foucaults teoriunivers, og disse s{\ae}ttes i relief til aktuelle empiriske problemstillinger fra den p{\ae}dagogiske praksis.",
keywords = "Socialt arbejde og sociale forhold, B{\o}rn og unge",
author = "Lehrmann, {Katrine Willads} and Julie Top-N{\o}rgaard",
year = "2019",
month = may,
day = "29",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7216-096-2",
pages = "119--146",
booktitle = "Samfundsfaglige facetter i det p{\ae}dagogiske arbejde",
publisher = "Frydenlund",
address = "Danmark",
}