Sådan bliver kvantitative evalueringsdata mere anvendelige for undervisere

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

2 Downloads (Pure)

Abstract

Posteren er baseret på et afsluttende projekt i Master i IKT & Læring på AAU påbegyndt i februar med afslutning i juni 2018. Jeg anvender en brugercentreret designproces med henblik på at øge underviseres brug af kvantitative evalueringsdata. Projektet anvender data fra Lunds Tekniska Högskola (LTH), der siden 2003 systematisk har anvendt Course Experience Questionnaires (CEQ) til undervisningsevaluering. Skemaet fokuserer gennem 26 spørgsmål på fem områder for at måle kvaliteten i de studerendes læring: 1. Passende arbejdsbyrde 2. Passende vurdering 3. Generelle akademiske færdigheder 4. God undervisning 5. Tydelige læringsmål Dertil kommer to faste kvalitative spørgsmål (Hvad mener du var det bedste på modulet? og Hvor er der behov for forbedring?). Derudover har underviseren selv mulighed for at tilføje fire ekstra spørgsmål. De studerendes kvantitative tilbagemeldinger gives til underviseren i form af søjlediagrammer for de enkelte spørgsmål og en sammenfattende skala for hver af de fem områder. De kvalitative svar samles for hvert spørgsmål. LTHs egne undersøgelser viser, at undervisere i praksis kun anvender de kvalitative besvarelser og dialogen med de studerende til at forbedre deres undervisning, men ignorerer de kvantitative. Via en brugercentreret designproces undersøger jeg, hvad der forhindrer undervisere i at anvende de kvantitative tilbagemeldinger og hvad der skal til, for at de også gør aktivt brug af disse. Undersøgelsen består af 3 trin: 1. Eksplorativt interview med undervisere om deres anvendelse og mangel på samme af kvantitative data 2. Eksplorativt interview med samme undervisere med diskussion af forskellige forslag til præsentation af kvantitative data 3. Fokusgruppe interview med andre undervisere fra samme uddannelse om hvordan de vil anvende forslagene til præsentation af kvantitative data, som er et resultat af de to første interviews Ved positivt resultat bliver løsningen implementeret i den digitale bearbejdning af evalueringsdata på LTH.
Bidragets oversatte titelSådan bliver kvantitative evalueringsdata mere anvendelige for undervisere
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato18 maj 2018
StatusUdgivet - 18 maj 2018
BegivenhedDUN konference 2018: Fra data til beslutninger - Vingsted Hotel- og Konferencecenter, Vejle, Danmark
Varighed: 17 maj 201818 maj 2018
http://dun-net.dk/aktiviteter/2018/dun-konferencen-2018/

Konference

KonferenceDUN konference 2018
LokationVingsted Hotel- og Konferencecenter
LandDanmark
ByVejle
Periode17/05/1818/05/18
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater