”Man skal måske også passe på, at sanserne de ikke overtager det hele”: Implikationer af pjat på læreruddannelsen

Lotte Agnes Lausen, Oline Pedersen, Helle Marie Skovbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvad sker der, når undervisning med legekvaliteter på læreruddannelsen bliver pjattet?
Gennem et nærempirisk studie af tre undervisningssituationer med legekvalitet på læreruddannelsen sætter artiklen fokus på de måder, hvorpå pjattet udfolder sig, og på hvilke fortolkninger der knytter sig til udfoldelsen. Artiklen bidrager til en diskussion af, hvilke implikationer disse fortolkninger kan have for lærerstuderende i deres kommende pædagogiske praksis. Dette fører frem til et forslag om nuancering af fortolkningerne af pjat i undervisning, idet der her argumenteres for, at pjat og den euforiske legestemning både er vigtige komponenter for at give det legende liv og ilt til at fortsætte, og at der gemt i det pjattede også ligger nogle uventede faglige åbninger.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bind40
Udgave nummer68
Sider (fra-til)75-88
Antal sider14
ISSN0907-6581
DOI
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • Legende læring
  • Læreruddannelse
  • Pjat
  • Studerende

Citationsformater