Manual for analytisk kodning af elevtekster: ATEL Working Paper

Kristine Kabel, Ulf Dalvad Berthelsen, Jesper Bremholm, Jeppe Bundsgaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I ATEL undersøger vi børns tidlige skriveudvikling (0.klasse - efterår 2. klasse) sådan som denne kan identificeres i elevtekster skrevet i programmet WriteReader. Som redskab til kunne undersøge denne udvikling har vi udviklet en analysemodel, som beskrives teoretisk i dette arbejdspapir. Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv, men vi identificerer særligt hvordan den kan foregå sprogligt set i de tidlige skoleår. Vi undersøger derved børns første skriftsprogsudvikling som den muliggøres og udfolder sig inden for skolens domæne, og mere præcist inden for fagrækken i indskolingen, og samtidig betinget af mulighederne i programmet WriteReader. Der deltager mere end 60 klasser i studiet, som har forpligtet sig til at sikre skrivetid for eleverne hver uge i perioden 2019-2021.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagAU Library Scholarly Publishing Services
Antal sider48
ISBN (Elektronisk)87-7684-530-3
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • elevtekstanalyse
  • skrivekompetencer
  • skriveudvikling
  • skrivning i indskolingen

Citationsformater