Abstract
Denne artikel studerer paradokset i, at mere end halvdelen af lærereoplever et misforhold mellem den efteruddannelse, de får, og deres oplevedebehov, selvomder er konsensus om, at det er vigtigt at tilpasse indholdet til lokal praksis. Vi hævder, at dette paradoks fortsat eksisterer på grund af mangel på metoder til at indsamle og aggregere behov udtrykt af mange lærere. Artiklenadresserer detteparadoksved at bruge directed acyclic graphs (DAG’s) til at repræsentere 17 danske læreres efterspurgte indhold til efteruddannelse i digital underviserkompetencer. Vi undersøger, hvordan DAG’enblev brugt og opfattet som redskab til kursusdesignere i udvikling af et konkret efteruddannelsestilbud. Undersøgelsen viser, at DAG’entilvejebragte vigtigeindsigter ved deres valg af indhold, der skulle inkluderesi efteruddannelsestilbudet. Begrænsninger omfattedeen opfattet forpligtelse til at bruge al information i DAG'en og en følelse af ikke at have indsigt i lærernes affektive forholdemådertil indholdet i DAG'en.
Bidragets oversatte titel | Kortlægning af det betydningsfulde: En tilgang til at bestemme indholdet af eftervidereuddannelse af lærere |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 25 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 11 jun. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Digitale undervisningskompetencer
- Eftervidereuddannelse
- kortlægning
- lærere